حالت تاریک
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی:

ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسید

ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسید

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: با آسودگی خیال تولیدکننده و افزایش تولید، وضعیت عرضه کالاهای اساسی به تولید مازاد رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازاراظهار داشت: نهاده‌های دامی نقش مهمی در تولید انواع کالاهای اساسی مانند مرغ، تخم‌مرغ، شیر و گوشت دارد و در گذشته نیز دولت‌ها همواره درگیر آن بودند. 

وی افزود: از سال گذشته به‌ویژه از نیمه دوم سال با هماهنگی بانک مرکزی شرایط تأمین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی به‌شکلی تأمین شد که دیگر با بحران مواجه نبودیم. 

قیمت نهاده‌ها به زیر نرخ مصوب رسید

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در گذشته دامدار برای تأمین نهاده موردنیاز خود باید پول خود را پیش‌پرداخت می‌کرد تا تعدادی واردکننده خاص نهاده، اقدام به واردات می‌کردند اما اکنون با تأمین کامل نهاده‌ها، تولیدکنندگان نگرانی بابت تولید خود ندارند. 

وی تصریح کرد: ارز موردنیاز واردات در ۳ ماه اول تأمین شده است و دولت در حال برنامه‌ریزی برای تأمین ارز موردنیاز کالاهای اساسی در ۳ماهه دوم سال است. 

پیمان‌پاک گفت: با توجه به تأمین مناسب نهاده‌های دامی در حوزه تولید مرغ و تخم‌مرغ و شیر وضعیت تولید مناسب و تولید مازاد داریم که به تنظیم بازار کمک می‌کند اما با توجه به اینکه دوره تولید دام زمان‌بر است آن نیز به‌زودی به ثبات می‌رسد. 

پیمان‌پاک اظهار داشت: قیمت مصوب ذرت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان است اما با توجه به عرضه مناسب این محصول در بازار زیر نرخ مصوب خود و به‌قیمت ۸ هزار تومان به فروش می‌رسد. 

وی افزود: درحالی که در گذشته نهاده‌های دامی به‌صورت پشت‌فاکتوری (دریافت هزینه اضافی از خریدار) به فروش می‌رسید اکنون قیمت آن‌ها به زیر قیمت مصوب رسیده است و دیگر شاهد بازار سیاه نیستیم. 

افزایش ۳۰درصدی تولید مرغ

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در اسفند سال گذشته ۱۵۰ میلیون قطعه بود که باعث رکورد در تولید و افزایش ۳۰درصدی تولید شد. 

پیک مصرف شکر تأمین شد

وی گفت: درباره تأمین سایر کالاهای اساسی مانند شکر نیز باید اشاره داشت که پیک مصرف این محصول در ماه مبارک رمضان است که مشکلی برای تأمین این محصول نداشتیم و این روند کماکان ادامه دارد. 

پیمان‌پاک گفت: پرداخت ارز امسال به واردکنندگان کالاهای اساسی آغاز شده است و نگرانی بابت تأمین ارز کالاهای اساسی نداریم و تمام منابع ارزی در دسترس است. 

تأمین ارز کالاهای اساسی

وی ابراز کرد: سال ۱۴۰۲ از بابت تأمین ارز موردنیاز کالاهای اساسی سال بسیار خوبی بود و به‌شکل مرتب و مناسبی انجام می‌شد اما همواره تأخیری در پرداخت ارز کالاهای اساسی وارداتی وجود دارد. 

وی اضافه کرد: در برخی از کالاها در حال حرکت به این سمت هستیم که ارز آن‌ها به‌موقع تأمین شود و در برخی از کالاها، تأمین ارز با فاصله انجام می‌شود. 

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری نیز روند تأمین ارز به‌طور مستمر و با هماهنگی بانک مرکزی در حال جریان است و تأمین می‌شود. 

۱.۶میلیون تن روغن تأمین شد

پیمان‌پاک گفت: ۱.۶ میلیون تن روغن در سال گذشته وارد کشور شده است و ذخایر استراتژیک این محصول به‌طور کامل پر است. 

افزایش واردات ۳۰هزارتنی گوشت برای سال جدید

وی با بیان اینکه بودجه ارز واردات گوشت قرمز اختصاص داده شده است اظهار داشت: تا پایان سال ارز موردنیاز گوشت قرمز تأمین شده است و تمام کمبود تولید گوشت قرمز از محل واردات جبران می‌شود. 

وی افزود: در سال گذشته ۱۰۰ هزار تن گوشت منجمد و ۳۰ هزار تن گوشت گرم به کشور وارد شده بود اما برای سال جاری میزان واردات گوشت منجمد ۱۴۰ هزار تن افزایش می‌یابد اما میزان واردات گوشت گرم ثابت است. 

پیمان‌پاک با یادآوری اینکه افزایش واردات گوشت قرمز برای تأمین و تنظیم بازار است گفت: عمده گوشت وارداتی، گوشت گوساله است به‌طوری که ۸۰ درصد گوشت گوساله و ۲۰ درصد گوشت گوسفندی است. 


منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از