حالت تاریک
Logo
سه‌شنبه, 06 آذر 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
معاون اجرایی سد هواسان مطرح کرد:

سدهواسان مخزنی استراتژیک برای کمک به سامانه‌گرمسیری

سدهواسان مخزنی استراتژیک برای کمک به سامانه‌گرمسیری

معاون اجرایی سد هواسان گفت: از ویژگی‌های این سد مهار آب‌های مرزی و همچنین به عنوان یک مخزن استراتژیک کمک به تامین آب سامانه گرمسیری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، مهدی امینی در مراسم افتتاح جاده جایگزین سد هواسان در محور سرپل ذهاب به ازگله، اظهار داشت: با توجه به اینکه رودخانه هواسان به‌عنوان رودخانه‌ای مرزی شناخته نشده به همین دلیل اعتبارات سد از محل آب‌های مرزی تأمين نشده است.

 

معاون اجرایی سد هواسان افزود: شناخته‌شدن این رودخانه به‌عنوان یکی از رودخانه‌های مرزی از جمله مطالبات مردم سرپل‌ذهاب از استاندار و نمایندگان مجلس است.

 

وی با توجه به اهمیت آب‌های مرزی، گفت: آب رودخانه سیروان به‌عنوان پنجمین رودخانه بزرگ ایران در سال‌های گذشته از ایران خارج می‌شد که خوشبختانه با مطالعات فنی و کار فراوان از سال 83 ساخت تونل نوسود به طول 50 کیلومتر پس مدت ۱۳ سال ساخته شد.

 

امینی خاطرنشان کرد: مشکلات زمین‌شناختی و پیچیدگی‌های عجیب زاگرس در آن منطقه سبب شد که این تونل زمان‌بر شود.وی گفت: پس از تکمیل سامانه گرمسیری به طول 360 کیلومتر از نقطه ازگله تا دهلران با تخصیص پنج میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی، 100 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان کرمانشاه و ایلام آبی خواهد شد.

 

امینی با اشاره به اهمیت سد هواسان، تصریح کرد: منافع تمام این طرح منوط به ایجاد تونل نوسود است، اکنون مخزن سد هواسان بر روی رودخانه‌ای مرزی و بدون استفاده از کشور خارج می‌شود که می‌تواند در زمان بهره‌برداری تونل نوسود، آب را به سامانه گرمسیری انتقال دهد.

 

وی با بیان اینکه سد هواسان از محل آب‌های مرزی بودجه‌ای ندارد، خاطرنشان کرد: سال 92 تونل‌های انحراف اطراف سد ساخته شد و طبق برنامه در سال 96 باید این پروژه به اتمام می‌رسید اما تاکنون به‌دلیل مشکلات مالی پروژه تنها هفت درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

امینی گفت: جاده جایگزین سد هواسان از ابتدای روستای امام عباس تا ابتدای روستای دره‌ژاله به طول 12 کیلومتر احداث شده است.

 

معاون اجرایی سد هواسان به حجم بالای عملیات احداث این جاده اشاره کرد و افزود: این جاده با سه میلیون عملیات خاکی و بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار سنگ‌بری و با اعتباری بالغ بر 180 میلیارد تومان از سال 95 آغاز شد.

 

وی تصریح کرد: ارزش کنونی این پروژه پس از بهره‌برداری 370 میلیارد تومان است.امینی خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های این سد مهار آب‌های مرزی و همچنین کمک به تامین آب سامانه گرمسیری به‌عنوان یک مخزن استراتژیک است.

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از