حالت تاریک
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه مطرح کرد:

صنعت کرمانشاه در مسیر توسعه

صنعت کرمانشاه در مسیر توسعه

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه گفت: نزدیکی به مرز کشورهای همسایه برای صادرات امتیازها و نیازهایی هستند که یک سرمایه‌گذار برای تولید نیاز دارد و استان کرمانشاه نیز این امتیازات را به‌خوبی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ آدمی در طول تاریخ حیات خود بر این کره خاکی دوران مختلفی را پشت سر گذاشته و همواره در تلاش برای رسیدن به فردایی بهتر بوده است که این رویه برخاسته از کمال‌گرایی بنیادی وی بوده که انسان را ملزم به اختلاج و اهتزاز برای پیشرفت جان، جسم، دنیا و عقبای خود می‌کند و در نتیجه موجب رسیدن به سطوح بالایی در عرصه‌های اقتصادی، صنعتی، علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شده است.

با بررسی تاریخ از رنسانس یا دوره نوزایی در اروپا، شاهد دگرگونی فکری و آغاز دورانی از انقلاب‌های علمی، صنعتی و فرهنگی بودیم که به سبب آن امروزه اغلب کشورهای دنیا با خودباوری و تحول در ساختار خود توانسته‌اند به جمع کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته بپیوندند و این اتفاق در حالی رخ داد که دولت‌مردان و مردمان یک کشور به این باور رسیدند که راهی به‌غیر خودباوری، تلاش و خودکفایی برای ترقی، توسعه و قدرتمند شدن در عرصه جهانی ندارند.

با فرا رسیدن ایام مبارک دهه فجر و رسیدن چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی با رهبری معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره)، ما یادآور انقلابی خواهیم شد که خلاف سایر انقلاب‌های صورت گرفته در جهان نه‌تنها بُعد مادی بلکه بُعد معنوی جامعه را نیز به سطح بالایی رسانده است و امروز به‌عنوان رهبری جهان‌شمول در جامعه اسلامی، بیرق عدالت‌طلبی و آزادی‌خواهی را در جهان استکبار برافراشته و پشتیبان و حامی مظلومان عالم است.

جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب خلاف تفکر وابستگی به غرب حکومت پهلوی که کشور در آن ایام نامیمون توانایی تولید حتی سیم‌خاردار را نداشت و حکومت طاغوت، به‌غیر از حقارت و سرخوردگی دستاوردی برای مردم به ارمغان نیاورده بود،  با صرف فعل خواستن و اتکا به توان داخلی و حمایت از جوانان نخبه این خاک توانسته است امروز در عرصه‌های علمی، صنعتی، نظامی و دانش‌بنیان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

امروز به مناسبت این ایام مبارک به گفتگو با بیژن کردستانی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه خواهیم پرداخت و آخرین وضعیت صنعت کرمانشاه را بررسی خواهیم کرد؛ استانی که قبل از انقلاب در حوزه صنعت محلی از اعراب نداشت.

مرصادنیوز:  وضعیت صنعت استان کرمانشاه را پس از پیروزی انقلاب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کردستانی: ضمن تبریک ایام مبارک دهه مبارک فجر و فرارسیدن چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی امروز با افتخار می‌توانیم به بخشی اندکی از دستاوردهایی که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی برای این مملکت و مردمان عزیزمان داشته‌ایم اشاره کنیم که موجب رونق و شکوفایی استان شده است.

قبل از انقلاب در کشور چهار نقطه را به‌عنوان صنعتی شدن لکه‌گذاری کرده بودند که یکی از لکه‌ها شهر صنعتی کرمانشاه بود، ولی عملاً هیچ کاری اتفاق نیفتاده بود و فقط اسم لکه‌گذاری بر آن گذاشته‌شده بود؛ در استان کرمانشاه قبل از انقلاب اسلامی هیچ شهرک و ناحیه صنعتی وجود نداشت بلکه صرفاً اسمی از شهرک صنعتی بود اما پس از پیروزی انقلاب ما شاهد آماده‌سازی و احداث ۲۵ شهرک و ناحیه صنعتی با قریب به ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین برای واحدهای صنعتی هستیم.

 مرصادنیوز: در رابطه با امکانات و زیرساخت‌های ساخته شده در شهرک‌های صنعتی بفرمایید.

کردستانی: قبل از انقلاب برای شهرک صنعتی که در نظر داشتند ۱۰ کیلومتر شبکه برقی وجود داشت که این عدد تا امروز به ۳۵۰ کیلومتر رسیده، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۲۰۰ کیلومتر شبکه توزیع گاز، احداث ۱۰ تصفیه‌خانه فاضلاب، ایجاد ۱۵۰ کیلومتر شبکه‌ مخابراتی، ۱۸۰ کیلومتر شبکه‌ راه دسترسی در بخش صنعتی که قبل از انقلاب به‌هیچ‌عنوان وجود نداشت، احداث هفت پست برق ۶۲۰ و حدود ۳۰۰ مگاوات برای بخش صنعت تأمین‌شده که قبل از انقلاب حتی ۲ مگاوات هم نبوده اما اکنون ما هر صنعتی که به برق زیاد نیاز داشته باشد با افتخار می‌توانیم در شهرک‌های صنعتی تأمین کنیم، حدود ۴۰۰ لیتر در ثانیه برای بخش صنعتی آب تهیه‌ شده و موارد بسیار زیاد دیگری از جمله دستاوردهای خوبی بوده که طی این چهار دهه‌ از پیروزی انقلاب به دست آورده‌ایم و البته کار جهادی محسوب می‌شود.
 
 مقام معظم رهبری هرساله توصیه‌های خوبی در همه جنبه‌ها به‌ویژه بخش صنعت دارند که چراغی برای پیمودن راه توسعه و پیشرفت است که اگر ما مسئولان به آن گوش دهیم و آن را عملیاتی کنیم تمام مشکلات ما در بخش‌های مختلف حل خواهد شد و البته نتیجه آن را بعد از ۴۵ سالی که از عمر بابرکت نظام مقدس اسلامی می‌گذرد می‌بینیم تا جایی که می‌توانیم با افتخار برای هر سرمایه‌گذاری که به استان مراجعه می‌کند  نیازهای اولیه برای ایجاد یک کار صنعتی و تولیدی را مهیا کنیم و تا زمانی که به بهره‌برداری می‌رسند در کنار آنها باشیم.

 مرصادنیوز: روند دریافت مجوز و اجازه فعالیت و واگذاری زمین در بخش صنعتی استان به چه صورت است؟

کردستانی: برحسب سیاست‌گذاری‌های که با شکل‌گیری انقلاب اسلامی صورت گرفته است ما باید به این سمت می‌رفتیم که آمایش صنعتی در کل استان‌ها انجام شود و در مناطق کمتر توسعه‌یافته، یک ناحیه یا مجموعه‌ای با امکانات زیرساختی احداث شود.

روند واگذاری زمین و شروع فعالیت به این صورت است که ابتدا سرمایه‌گذار از سازمان صنعت و معدن یا از سازمان جهاد کشاورزی و معاونت صنایع تبدیلی جواز لازم را دریافت کرده و سپس به‌صورت الکترونیکی و از درگاه دولت به سامانه ما مراجعه می‌کنند و به هر بخشی از شهرک صنعتی در هر نقطه‌ای از کشور یا استان نیاز داشته باشند هدایت می‌شوند و بر اساس زون‌بندی شهرک‌ها در زون مربوطه و آن جوازی که دریافت کرده‌اند اجازه انتخاب زمین صادرشده و در خود سامانه میزان درصد نقدینگی و اقساط را به متقاضیان اعلام و آن‌ها از ما به‌صورت نقد و اقساط زمین تحویل گرفته و شروع به فعالیت می‌کنند.

در استان کرمانشاه ۲۵ شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی داریم؛ در این نواحی وظیفه ما به‌عنوان شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صنایع کوچک ایجاد زیرساخت و آماده کردن امکانات در شهرک‌ها، شرایطی را که سرمایه‌گذاران واحدهای صنعتی و کسانی که می‌خواهند در استان سرمایه‌گذاری مهیا کنیم.


 مرصادنیوز:  آیا برای خدماتی که توسط شرکت شهرک‌ها ارائه می‌شود از سرمایه‌گذاران هزینه‌ای دریافت می‌کنید؟

کردستانی: در شهرک صنعتی تمامی خدماتی که ارائه می‌شود به‌صورت رایگان است یعنی بعد از اینکه جواز تأسیس و ساخت را صادر کردیم در کنارشان هستیم تا ساخت‌وسازشان تکمیل شود و به مرحله تولید برسد که پس‌ از آن هم در بحث صنایع کوچک از این دسته حمایت‌های صنعتی را داریم.


 مرصادنیوز: تاکنون چه تعداد سرمایه‌گذاری در استان داشته‌ایم؟

کردستانی: در شرکت شهرک‌های استان تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ قرارداد با سرمایه‌گذاران بسته‌ شده که در این شهرک‌های صنعتی فعالیتشان را شروع کرده‌اند.


 مرصادنیوز: سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان تا چه زمانی فرصت دارند بعد از دریافت مجوز فعالیت به بهره‌برداری برسند؟

کردستانی: از نظر قانونی این فرآیندی زمان‌بر است، برای ایجاد زیرساخت‌ها و ایجاد سوله‌ها و کارهای تولیدی حداکثر دو سال فرصت داده‌ شده است اما پس از گذشت دو سال با توجه به بررسی‌های کارشناسی و قانونی در صورت عدم فعالیت یا نبود اراده برای ادامه کار، زمین صنعتی به‌صورت کاملاً قانونی پس گرفته و به یک سرمایه‌گذار دیگر واگذار خواهد شد.


 مرصادنیوز: فرصت‌ها و ظرفیت‌های شهرک‌های صنعتی را بیان کنید؟

کردستانی: بزرگ‌ترین شهرک صنعتی غرب کشور در کرمانشاه به‌نام شهرک صنعتی زاگرس با مساحت حدود یک هزار و ۱۰۰ هکتار مستقر است که یک فرصت و ظرفیت ویژه برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و کوچک در استان کرمانشاه و مجموعه شهرک‌های صنعتی است.

 در شهرک صنعتی زاگرس که بزرگ‌ترین شهرک صنعتی در غرب کشور محسوب می‌شود حدود ۸۰۰ واحد سرمایه‌گذار شروع به کارکردند که ان شاء الله به چرخه تولیدی استان برسند و بخشی از مشکلات اشتغال استان به‌طور دائم برطرف خواهد شد.

در مجموعه‌های شهرک صنعتی متأسفانه کارگرهای روزمزد و استادکار برای ساخت‌وساز کم داریم و برای به‌کارگیری یک استادکار نوبت چندماهه گرفته می‌شود یا اینکه از سایر شهرستان‌ها و استان‌ها برای اجرای پروژه نیرو می‌آوریم؛ اما به‌هرحال ما با توجه به کمبود نیروی کاری که داریم توانسته‌ایم کار را پیش ببریم و با توجه به شرایط سیاسی و تحریم‌های که بر کشور ما اعمال‌ شده است دستاوردها و پیشرفت‌های قابل‌توجهی در طراحی و بومی‌سازی تجهیزات صنعتی داشته‌ایم و امروز با افتخار می‌توانیم اعلام کنیم علاوه بر اینکه وابستگی به سایر کشورها نداریم حتی در برخی از صنایع صادرات نیز داریم.


 مرصادنیوز: در بحث دانش صنعتی در چه سطحی هستیم؟

کردستانی: استان کرمانشاه در بخش صنعت به دانش و جایگاهی رسیده است که می‌تواند خدمات فنی مهندسی برای ایجاد شهرک یا ناحیه‌های صنعتی در کشورهای همسایه داشته باشد و از صفر تا ۱۰۰ طراحی یک واحد صنعتی را به‌صورت خودکفا توسط مهندسان بومی خود انجام دهد.



 مرصادنیوز: چه برنامه‌های اختصاصی ویژه دهه مبارک فجر امسال دارید؟

کردستانی: از اوایل این ایام مبارک چند افتتاح خوب داشتیم و در سطح شهرک‌های صنعتی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه‌ به بهره‌برداری رسیده است.

برنامه ویژه‌ای که دنبال می‌کنیم احداث سوله‌های کارگاهی در ابعاد ۲۰۰ متر برای جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی یا شرکت‌های دانش‌بنیان است که ایده‌ها و مهارت خاصی دارند اما سرمایه لازم را در اختیار ندارند که بروند و فعالیت خودشان را شروع کنند درنتیجه ما این سوله‌ها را آماده کرده و به‌صورت مبالغ بسیار کم و بدون پیش‌پرداخت در اختیار جوانان می‌گذاریم که آن ایده و فناوری خود را اینجا به‌کار گرفته و درزمینهٔ صنعتی رشد کنند که در این زمینه حدود ۵۰ واحد کارگاهی به بهره‌برداری رسیده است و راه‌اندازی این ۵۰ واحد کارگاهی برای حداقل ۲۵۰ نفر موجب اشتغال‌زایی در این مجموعه‌ها شده این کمکی است که مجموعه دولت و نظام در استان انجام داده که ان‌شاء الله بتوانیم قدمی در راستای رفع مشکل بیکاری استان برداریم.


 مرصادنیوز: برای جذب و ترغیب سرمایه‌گذاران به سمت بخش صنعتی استان کرمانشاه چه امتیازهایی در نظر گرفته‌شده است؟

کردستانی: ما کمترین قیمت واگذاری در سطح کشور و مراکز استان‌ها را داریم این مسئله خود یک مشوق ۴۰ درصدی برای سرمایه‌گذار است البته این نکته را باید گوشزد کرد که این امتیاز صرفاً برای سرمایه‌گذاران واقعی است نه دلال زمین که در سطح تمام شهرک‌ها به‌صورت نقد و اقساط واگذار می‌شود و تمامی امکانات لازم را برای سرمایه‌گذار در اولین اقدام تحویل می‌دهیم از جمله آب، برق، گاز و... و دیگر نیازی به هزینه‌های آن‌چنانی نیست.

شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه معافیت مالی ۱۳ ساله دارند که بزرگ‌ترین امتیازی است که یک واحد صنعتی می‌تواند داشته باشد، یعنی هم زمین ارزان و هم معافیت مالی و هم امکانات زیرساختی برایشان مهیا است.

بخش دیگر امتیازات ارائه‌شده توسط مجموعه اقتصادی استان توسط استانداری و سازمان صمت و جهاد کشاورزی در قالب اعطای تسهیلات بانکی صورت می‌گیرد؛ زیرا برای شروع به‌کار تسهیلات بانکی از چند جنبه هم کمک‌های فنی اعتباری دارد و هم اینکه نرخ سود کمتر از نرخ سود مصوبه بانکی است که می‌توانند کمک‌کننده خوبی برای صنعتگران و تولیدکنندگان باشد.

در استان استعداد استقرار واحدهای صنعتی زیاد است چرا که منابع خوبی از جمله نیروی کار ارزان، منابع انرژی و نزدیکی به مرز کشورهای همسایه برای صادرات امتیازها و نیازهایی هستند که یک سرمایه‌گذار برای تولید نیاز دارد و استان کرمانشاه نیز این امتیازات را به‌خوبی دارد و می‌تواند اعتماد لازم را به سرمایه‌گذاران برای موفقیت در کسب‌وکار بدهد.

 

\انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از