پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-05-18 11:37 - شماره خبر : 8722 0
مدیر حوزه علمیه کرمانشاه مطرح کرد:

فراگیرشدن نهضت حسینی با جهاد زینبی

مدیر حوزه علمیه کرمانشاه گفت: امروزه اگر عظمت و عالم‌گیر شدن قیام امام حسین (ع) را سطح جهان می‌بینیم، مرهون روشنگری و جهاد‌ تبیینی است که زنان اسرای کربلا به راه انداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق ایرانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: اگر بخواهیم حادثه عاشورا را تحلیل کنیم پس از نقشی که امام حسین (ع) و یارانشان در حادثه دارند، موثرترین و مهم‌ترین نقش، نقش زنانی است که در کاروان حضور داشتند چرا که بسیار خیره‌کننده و تأثیرگذار بود.

 مدیر حوزه‌ علمیه استان کرمانشاه عنوان کرد: زمانی که از امام حسین (ع) سئوال شد، زنان و بچه‌ها را برای چه به میدان جنگ می‌آورید، امام (ع) فرمودند: «اراده خداوند بر این است که این زنان و بچه‌ها اسیر شوند»؛ حال می‌توان گفت که این اسیر شدن، چه آثار و نقشی در حادثه عاشورا داشته است؟ لذا پرداختن به این موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت است.

 ایرانی در ادامه افزود: در بررسی حادثه کربلا به شخصیت منحصری به نام زهیر برخورد خواهیم کرد که مرام امام حسین (ع) را قبول نداشت و زمانی که حضرت برای ایشان پیام می‌فرستد، زهیر قیام امام حسین (ع) را رد می‌کند اما همسرش او را تشویق می‌کند که به اردوگاه رفته و در نهایت به سعادت ابدی می‌رسد.

 ایرانی با اشاره به نقش تربیتی مادران در کربلا، خاطرنشان کرد: حضور مادر وهب و نقش‌آفرینی ایشان در هدایت فرزندش مثال‌زدنی بوده و الگویی کامل از تربیت اسلامی است و ایشان تنها زنی هستند که در مسیر حق‌طلبی امام‌ حسین (ع)، در کربلا به شهادت می‌رسند.

 مدیر حوزه‌های علمیه استان کرمانشاه اذعان کرد: در واقعه عاشورا، نقش مادران، خواهران و همسران از جمله: نجمه‌‌خاتون همسر امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) که فرزندان خود را ترغیب می‌کنند که در رکاب امام حسین (ع) به شهادت برسند به عنوان الگو‌های شجاعت و شهامت در تاریخ ثبت شده است.

 ایرانی تأکید کرد: حضرت زینب (س) تأثیرگذارترین زنی هستند که واقعه عاشورا نقش‌آفرینی کردند، ایشان پا‌ به‌ پای امام حسین (ع)، در روز عاشورا در مقابل دشمن ایستادند و هرجا که خطر متوجه امام (ع) می‌شد از جمله: شهادت حضرت علی‌اکبر و شهادت علی‌اصغر، حضرت زینب (س) در آنجا حضور دارند و حتی فرزندان خود را برای حضور در رکاب امام حسین (ع) در میدان جنگ، تشویق کرده تا به شهادت برسند.

 این کارشناس مذهبی در رابطه با تأثیرگذاری حضرت زینب (س)، پس از واقعه کربلا، بیان کرد: تأثیرگذاری نقش حضرت زینب (س) پس از شهادت امام حسین (ع) است که اهمیت خاصی پیدا می‌کند، اولین و مهم‌ترین آن حفاظت از جان امام سجاد (ع) یعنی امام زمان خود بوده است، چرا که در چندین مرحله که جان امام سجاد (ع) مورد سوءقصد قرار می‌گیرد، حضرت زینب (س) خود را سپر ایشان قرار داده و به دشمن اجازه تعرض به امام سجاد (ع) را نمی‌دهند.

 وی بیان کرد: نقش دیگر حضرت زینب (ع)، سرپرستی کاروان امام حسین (ع)، پس از شهادت ایشان است که در آن ۸۴ زن و کودک حضور داشتند و تنها محرم آنها امام سجاد (ع) بود اما چون فرصت رسیدگی به کاروان را نداشتند حضرت زینب (س) نقش سرپرستی را به عهده می‌گیرند و در طول مسیر کربلا به شام و از آنجا به مدینه، تنها تکیه‌گاه و حامی اسرای کربلا هستند.

 ایرانی تصریح کرد: حضرت زینب (س) با خطبه‌هایی که در کوفه و شام داشتند باعث رسوایی یزید و یزیدیان شده و با روشنگری و جهاد تبیینی که به راه می‌اندازند عرصه را بر دشمن تنگ کرده و دشمن مجبور می‌شود که کاروان اهل بیت (ع) را با عزت و احترام به سوی مدینه راهی کند.

 مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه تأکید کرد: زینب کبری (س) به عنوان یک زن، ممتازترین نقش را در قیام امام حسین (ع) و حادثه عاشورا ایفا کرد و بانوان دیگری نیز هم‌چون حضرت رباب با نوحه‌سرایی برای امام حسین (ع) در زنده نگه‌داشتن و پیش‌برد اهداف قیام عاشورا نقش مهمی داشتند.

 ایرانی در پایان ابراز کرد: امروزه اگر عظمت و عالم‌گیر شدن قیام امام حسین (ع) را سطح جهان می‌بینیم، مرهون روشنگری و جهاد‌ تبیینی است که زنان اسرای کربلا به راه انداختند و این عزیزان به ویژه حضرت زینب (س)، الگوی بی‌نظیر برای زنان جامعه ایران اسلامی هستند.

 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/NEbGl
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار