دوشنبه 26 شهر 1403
1403-05-29 04:53 - شماره خبر : 9075 0
ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة؛

ثارالله کشتی نجات فرزندان ابوالبشر

در قیام عاشورا هدف، قوت معرفت و دین‌داری مردم بود، لذا نکته اصلی که در بحث قیام امام حسین (ع) به صورت برجسته و ویژه در نظر گرفته می‌شود، هدایت گری مردم است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، از زمانی که قیام عاشورا توسط امام حسین (ع) با آن شرایط و ویژگی‌های خاص اتفاق افتاده است، سئوالاتی در میان نخبگان، اندیشمندان و حتی مردم عادی مطرح بوده است که انگیزه اصلی امام (ع) از اقدام به چنین کاری چه بوده است؟ 

مطرح شدن سئوالات مختلف در این زمینه حکایت از التفات و دیدگاه‌های خاص افراد مختلف به این حادثه عظیم تاریخی است و دلیل افزایش دیدگاه‌های مختلف و گوناگون درباره فلسفه قیام عاشورا را باید در پیچش خاص و چند بُعدی این قیام به عنوان یک نهضت جستجو کرد، چرا که در طول تاریخ اسلام، قیام و نهضت عاشورای امام حسین (ع) هیچ نظیری نداشته است. 

بعضی افراد به تعبیر خود، خیال می‌کنند که حادثه عاشورا برای عبرت است، در حالی که امام حسین (ع) درباره هدف از این قیام می‌فرمایند: «من برای دو چیز شهید شدم: هم برای عبرت، هم برای عَبره»؛ که درباره عبرت گرفتن می‌گویند که حرکت کند، پویا باشد، عبور کند از جهل به علم، از جهالت به هدایت، از کُندروی به اعتدال، از بیراهه رفتن به استقامت؛ بنابراین عبرت در تعبیر امام (ع) منظور عبور بوده است. 

با توجه به بررسی اهداف امام حسین (ع) در قیام عاشورا متوجه خواهیم شد که عاشورا فراتر از یک حرکت دینی و اسلامی بوده است زیرا قیامی که توسط امام حسین (ع) شکل گرفت نقطه عطفی را در تاریخ اسلام و حتی جهان رقم زد و منشأ انقلاب‌های بزرگی در جهان شد که این انقلاب‌ها به تأسی از عاشورا شکل گرفتند. 

هدایت‌گری مردم هدف اصلی قیام عاشورا

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی محمدی‌فر در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: با توجه به فرمایشات امام حسین (ع) که فرمودند: «من قیام کردم برای احیای امت جدم رسول خدا و دوم برای امر به معروف و نهی از منکر»، می‌توان گفت امام حسین (ع) احیای سنت پیامبر (ص) و امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان اهداف قیام خود مطرح کرده است. 

استاد حوزه علمیه کرمانشاه عنوان کرد: در مجموع هدایت‌گری به عنوان یک هدف اصلی از قیام عاشورا، قابل بحث است چرا که این موضوع از اول حرکت قیام عاشورا و تا پس از شهادت امام حسین (ع) مطرح بوده و ظهور و بروز پیدا کرده است. 

محمدی‌فر خاطرنشان کرد: زمانی که زندگی‌نامه و جریانات قیام عاشورا را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که امام در درگیری‌های خود بعضی‌ها را می‌زند و برخی دیگر را نمی‌زدند، لذا از ایشان می‌پرسند چرا بعضی‌ها را می‌زنید و بعضی دیگر را نمی‌زنید؟ امام (ع) می‌فرمایند: «در چهره آن‌ها من هدایت را دیدم»، لذا امام حسین (ع) برای اینکه مردم هدایت شوند و بصیرتشان بالا برود قیام کردند. 

این کارشناس مسائل مذهبی اذعان کرد: در قیام عاشورا هدف، قوت معرفت و دین‌داری مردم بود، لذا نکته اصلی که در بحث قیام امام حسین (ع) به صورت برجسته و ویژه در نظر گرفته می‌شود، هدایت‌گری مردم است، هدایت‌گری به معنایی که مردم بدانند دستورات اسلامی دستورات عرشی و آسمانی است و مردم نمی‌توانند در دستورات الهی دخل و تصرف کنند. 

وی در ادامه افزود: مردم باید آگاه باشند که دستورات دینی باید حتماً الهی باشد همان چیزی که امام حسین (ع) برای عمل به آن قیام کردند و در حال حاضر پس از گذشت ۱۴۰۰ سال نتیجه آن را در ایام اربعین شاهد هستیم که دستورات الهی در آن ظهور و بروز پیدا کرده است. 

استاد سطح عالی حوزه علمیه کرمانشاه تصریح کرد: جریان اربعین جریان کمی نیست چرا که جمعیت قابل توجهی را از سراسر دنیا به سمت زیارت امام حسین (ع) می‌کشاند که این اتفاق بزرگ بصیرت‌افزایی مسلمانان را به دنبال دارد و تجمع نیروهایی دینی، انقلابی و ولایی در اربعین باعث ایجاد اتحادی محکم میان مسلمانان می‌شود. 

محمدی‌فر در پایان گفت: نکته‌ای که هدف قیام عاشورا را بیشتر از هر چیزی برجسته می‌کند این است که امام حسین (ع) برای هدایت‌گری مردم جان خود و یاران باوفایش را فدا می‌کند تا مردم با داشتن آگاهی سیاسی در جای خود به موقع عملکرد خوبی در مباحث دینی و سیاسی و بصیرتی داشته باشند. 

اگر قیام امام حسین (ع) نبود نامی از اسلام باقی نمی‌ماند 

آیت‌الله امان نریمانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: فلسفه قیام امام حسین (ع) یک سخن معروف از پیامبر اکرم (ص) است که می‌فرمایند: «حسین منی و انا من حسین»، حسین از من است و من از حسینم. 

نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: قسمت اول حدیث خیلی روشن است چرا که هر پدربزرگی نوه‌اش بخشی از وجودش است، اما اینکه پیامبر (ص) که جد امام حسین (ع) است می‌فرماید: «انا من حسین!»، یک معنای خاصی باید داشته باشد. 

نریمانی اذعان کرد: در بررسی عمیق صحبت پیامبر (ص) معلوم خواهد شد که ایشان بحث پیکره شخصی و شخصیتی یعنی سطح فیزیکی نیست بلکه منظور این است که ایشان می‌فرماید اندیشه و مکتب من حسین است، به همین دلیل است که امام حسین (ع) نیز در رابطه با هدف قیام خویش می‌فرماید که یکی از اهداف قیام عاشورا احیای سنت جدم رسول خدا (ص) است. 

نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فلسفه وجودی قیام امام حسین (ع) تأکید کرد: اگر قیام امام حسین (ع) نبود نامی از اسلام باقی نمی‌ماند چرا که در روایت آمده است که معاویه با جمعی از افراد نشسته بود و با یک‌دیگر صحبت می‌کردند که با تمام قوا و قدرت این ندا یعنی اسلام را خاموش کنند که کسانی گفتند این امر نشدنی است، معاویه می‌گوید: «والله لا یکون الا دفن لا دفنا»، به خدا قسم باید اسلام را دفن کنم که خوشبختانه نتوانست این کار را انجام دهد. 

وی در ادامه افزود: با روی کار آمدن یزید، به صورت پنهانی یک‌سری اقدامات انجام شد و تغییرات بسیاری در اسلام ایجاد کرد اما ظاهر و پیکره اسلام باقی بود، در نتیجه امام حسین (ع) با وجود این شرایط نتوانست ساکت بماند و دست به یک قیام بزرگ و تاریخی علیه یزید زد، چرا که امام (ع) خطر دفن اسلام را درک کرده و چاره‌ای به غیر از قیام و فداکردن جان خود نداشت. 

نریمانی تصریح کرد: فلسفه وجودی  انقلاب اسلامی نیز برگرفته از قیام عاشورا است چرا که امام خمینی (ره) نیز خطر دفن اسلام در ایران از بین مراجع را درک کرده بودند و هرچقدر فریاد می‌کشیدند آقایان دیگر سخن امام (ره) را متوجه نمی‌شدند؛ لذا امام خمینی (ره) فریاد کشیدند که والله هرکسی ساکت بنشیند مرتکب گناه کبیره شده است. 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در زمان حکومت طاغوت پهلوی تصمیم گرفته بود که اسلام را از ایران جدا کند که امام خمینی (ره) به دنبال راه امام حسین (ع) یک قیام خونین در ایران به راه انداخت سرانجام به پیروزی انقلاب اسلامی منتهی شد. 

نریمانی در پایان گفت: در جهان امروز شاهد هستیم که انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد که مرهون فداکاری امام خمینی (ره)، شهدا و مقام معظم رهبری است که به تأسی از امام حسین (ع) نام اسلام را در این مملکت زنده کردند و در نتیجه می‌توان گفت همه این برکات از نتایج قیام امام حسین (ع) است، همان‌طور که امام خمینی (ره) فرموند: «اسلام هرچه دارد از تاسوعا و عاشورا دارد». 

امام حسین (ع) الگویی برای همه آزادگان جهان است

غلام‌علی یاربیگی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: همه مسلمانان عالم خصوصاً شیعیان، آزادگان و مسلمانانی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند، همه کاملاً نسبت به فلسفه وجودی قیام امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان آشنایی کامل دارند. 

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان کرمانشاه عنوان کرد: در آن زمان که امام حسین قیام کرد جهان از ظلم و کفر پر شده بود، اقدامات و عملکرد چندساله پیامبر اکرم (ص) طی آن چندین سال کم‌کم از بین می‌رفت و در واقع پایبندی به آرمان و ارزش‌های دین اسلام کم شده بود و مردم به دنبال این بودند که از امام حسین (ع) بیعت بگیرند و امام حسین (ع) نیز با توجه به ضرورتی که می‌دانست باید حتماً در این مسیر حرکت کرده و خود را در تاریخ ماندگار می‌کرد. 

یاربیگی خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) با همراهان کمی که داشتند و به اتفاق ۷۲ نفر از یاران با وفای خویش، یک حرکت عظیم را در تاریخ ثبت کرد که الگویی برای همه آزادگان جهان شده است و همه در حال حرکت در این مسیر باشکوه هستند. 

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان کرمانشاه بیان کرد: متأسفانه به علت شیطنت شیاطین، مردم در واقع به وفا و عهد خود عمل نکردند و امام حسین (ع) را تنها گذاشتند، اما امام (ع) با توجه به هدفی که داشتند باید امر به معروف و نهی از منکر را انجام می‌داد. 

وی در ادامه افزود: امام حسین (ع،) در قیام عاشورا به دنبال این بود که زحمات پیامبر (ص) را طی چندین سال انجام داده شده بود زنده نگهدارد و قطعاً این اقدام را انجام می‌داد همان‌طور که در برابر لشکر کفر در آن وضعیت می‌ایستد. 

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت کرمانشاه اذعان کرد: امام حسین (ع) در آن ایام ظلم و بیعت را قبول نکرد و با یاران باوفایشان به شهادت می‌رسند و می‌بینیم که پس از ۱۴۰۰ سال مردم به راه و منش امام حسین (ع) و به اقدام تاریخی ایشان احترام می‌گذارند و این شوری که امام حسین (ع) در دل مردم به پا کرده همیشه زنده است و خصوصاً طی این چند سال که انقلاب شکوهمند اسلامی در دوران دفاع مقدس شهدا و رزمندگان ما همه رفتند و از جان خود گذشتند و زحمات زیادی کشیدند
که این مسیر کربلا باز شود و مردم بتوانند به دیدار امام حسین (ع) بروند. 

یاربیگی تصریح کرد: خوشبختانه می‌بینیم که خون‌های ریخته شده شهدا بی‌جواب نماند و راه کربلا را برای مشتاقان امام حسین (ع) باز کردند و سال به سال به جمعیت زائران افزوده شده و از پیر تا جوان بیشتر اشتیاق پیدا می‌کنند. 

وی در پایان گفت: امسال با این وضعیت گرما در کشور ایران و عراق، شاهد هستیم که همه مشتاقانه به طرف مسیر امام حسین (ع) می‌روند و هیچ جای دنیا چنین موقعیتی وجود ندارد که همه مردم و دستگاه‌های دولتی برای برپایی یک مراسم دست به دست هم دهند و مقدمات مراسمی باشکوه را فراهم کنند و یک پیاده‌روی عظیم و با اشتیاق برای پابوسی امام حسین (ع) به راه بیفتد که ان‌شاءالله این روند هرساله فزونی خواهد داشت. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ فلسفه قیام عاشورا توسط امام حسین (ع) جلوه‌ای از قیام عدالت در برابر ظلم و ناعدالتی است و به تعبیری قیام امانت علیه خیانت است، زیرا در آن ایام بر اساس شواهد عینی امام حسین (ع) احساس می‌کند جامعه اسلامی از چیزی که پیامبر (ص) به خاطر آن‌ها مبعوث شده بود دور شده و ارزش‌های دینی به فراموش سپرده شده‌اند، به همین دلیل، امام (ع) برای احیای سنت رسول خدا و احیای امر به معروف و نهی از منکر دست به قیام علیه مستکبران زمانه خود می‌زند که پس از گذشت ۱۴۰۰ سال از آن، این قیام هم‌چنان زنده است. 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/4ABQk
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار