حالت تاریک
واگذاری اراضی به متقاضیان مسکن ملی؛

هزینه‌های ساخت مسکن ۶۰درصد کاهش می‌یابد

هزینه‌های ساخت مسکن  ۶۰درصد کاهش می‌یابد

عضو هئیت مدیره انجمن انبوه سازان گفت: از طریق الحاق اراضی به شهرها روند ساخت واحدهای مسکونی تک طبقه ای افزایش می یابد که این سیاست باید در دولت های جدید ادامه پیدا کند.

 به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با توجه به آنکه بخش زیادی از هزینه‌های ساخت مسکن ناشی از هزینه‌های زمین است، دولت سیزدهم سعی کرد برای کاهش هزینه‌های ساخت مسکن اقدام به واگذاری اراضی رایگان به متقاضیان کند که در این زمینه برنامه ریزی های لازم صورت گرفت و با واگذاری اراضی رایگان به متقاضیان زمینه را برای افزایش تولید مسکن بامشارکت مردم فراهم کرد.
 
در خصوص مزایای واگذاری اراضی رایگان به متقاضیان مسکن سبحانی عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازان در یک گفتگوی خبری با بیان اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد حدود ۶۰‌ درصد هزینه ساخت به تأمین زمین باز می گردد گفت: واگذاری زمین به ویژه اراضی دولتی و رفع مانع‌تراشی‌ها از راهکار‌های تسریع احداث مسکن با توسعه خانه ویلایی به جای بلندمرتبه‌سازی است؛ این موضوع، یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم در قالب طرح نهضت ملی مسکن و سایر قوانین مانند جوانی جمعیت، طی بیش از ۵/۲ سال گذشته بوده است. 
 
وی ادامه داد: در ابتدای دولت سیزهم حدود ۳۲۰‌هزار قطعه زمین واگذار شده است، این میزان، بیش از ۴.۲ برابر زمین‌های واگذارشده در طول دهه ۱۳۹۰ است، بر این اساس، حدود ۲۹۷‌هزار قطعه برای متقاضیان زمین نهضت ملی مسکن و حدود ۲۳‌هزار قطعه به منظور اجرای قانون جوانی جمعیت بوده است.
 
عضو هئیت مدیره انجمن انبوه سازان با بیان اینکه طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت راه وشهرسازی تاکنون ۳۸‌هزار قطعه زمین به متقاضیان واجد شرایط طرح جوانی جمعیت داده شده و این آمار تا پایان سال، بیش از ۷۰‌ هزار نفر خواهد شد افزود: طبق طرح جهش تولید مسکن، تاکنون ۵۶‌ هزار هکتار زمین، تأمین شده و ۳۱‌ هزار هکتار اراضی در دست اجرا است، این در حالی است که طی فعالیت دولت‌های نهم و دهم، تنها ۸ هزارو ۵۰۰ هکتار زمین به شهر‌ها الحاق شده است. 
 
وی با  اشاره به اینکه دولت برای تسریع در روند ساخت مسکن  توسعه افقی شهرها را در دستور کار خود قرار داده است گفت:  سرعت ساخت واحدهای تک طبقه ای  بسیار بیشتر است و با واگذاری زمین دولتی به متقاضیان، تحقق این امر بهتر میسر می‌شود؛ چراکه پیشرفت ساخت‌وساز در پروژه‌هایی که مدیریت ساخت از سوی مردم انجام می‌شود، در مقایسه با پروژه‌های انبوه‌سازی بیشتر است. 
 
او با تاکید بر اینکه حذف واسطه‌ها و واگذاری مستقیم زمین به مردم، هم مسئله چالش‌زای ساخت مسکن از سوی دولت را مرتفع می‌کند و هم مردمی‌سازی احداث مسکن را در پی دارد گفت: در این حالت، نقش دولت بیشتر تسهیل‌گری و حمایتی است و اقشار خانه اولی یا دهک‌های پایین جامعه را در قالب خانه‌های ویلایی، به‌ویژه در شهر‌های کم‌جمعیت که امکان تأمین زمین بهتر است، به سمت خانه‌دارشدن پیش می‌برد. 
 
سبحانی  اظهار کرد: پیش از این ساخت مسکن با مشکل تأمین زمین مواجه است که دولت سیزدهم از طریق الحاق اراضی به شهرها توانست بخش زیادی از این کمبود را جبران کند.
 
او بیان کرد: طبق آمارها، ۱۵‌ درصد وسعت کشور، قابل سکونت است و با ۲‌ درصد تخصیص مساحت، احداث مسکن ویلایی یا یک طبقه، کاملاً قابل اجراست، در حالی که اکنون یک‌ درصد مساحت کشور به حوزه ساخت‌وساز اختصاص یافته است، هم‌چنین طبق اعلام وزارت راه‌وشهرسازی به افرادی که فرزند سوم آنها بعد از تصویب قانون تعالی جمعیت متولد شده باشد، زمین رایگان در شهر‌هایی با جمعیت زیر ۵۰۰‌هزار نفر و البته غیرکلانشهر تعلق می‌گیرد. 
 
سبحانی با بیان اینکه با سیاست دولت و وزارت راه‌وشهرسازی مبنی بر وسعت محدوده‌های شهری، محدودیت عرضه زمین که قبلاً به گرانی آن دامن می‌زد، برداشته شده و با واگذاری زمین به مردم، علاوه بر تعادل قیمت، سرعت احداث مسکن افزایش می‌یابد گفت: طرح واگذاری زمین، حداقل برای کلانشهر‌هایی مانند پایتخت قابل اجرا نیست و در صورت موفقیت، صرفاً برای شهر‌های کوچک‌تر میسر است؛ با این حال، چالش مذکور با الحاق زمین به شهر‌ها قابل رفع است.


وی در پایان گفت: ادامه سیاست واگذاری زمین به متقاضیان در بخش های مختلف می تواند زمینه را برای خانه دار شدن بیشتر متقاضیان فراهم کند چراکه بخش زیادی از هزینه های ساخت مسکن از این طریق کاهش پیدا می‌کند.

 

منبع: خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از