حالت تاریک
فرماندار شهرستان قصرشیرین مطرح کرد:

وجود خلأهای قانونی در برخورد با قاچاق‌چیان

وجود خلأهای قانونی در برخورد با قاچاق‌چیان

فرماندار شهرستان قصرشیرین با اشاره به وجود خلأهای قانونی در برخورد با قاچاق‌چیان سوخت، گفت: جرم و جریمه در رابطه با حجم قاچاق سوخت هم‌خوانی و تناسب ندارد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با توجه به موارد روبه افزایش قاچاق سوخت در مناطق مرزی از جمله شهرستان قصرشیرین بر آن شدیم با محمد نجفی فرماندار قصرشیرین به گفتگو بنشینیم که در ادامه می‌آید؛ 

مرصادنیوز: وضعیت شهرستان قصرشیرین را از نظر موارد قاچاق سوخت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نجفی: حدود ۱۵ سال است که «پرویزخان» از حالت بازارچه درآمده و به یک پایانه مرزی و گمرکی تبدیل شده، شهرستان قصرشیرین دارای دو مرز بسیار مهم با کشور فدرالی عراق است این مرزها عبارتند از: مرز «پرویزخان» در همسایگی با اقلیم کردستان و مرز «خسروی» در همسایگی با دولت مرکزی عراق. 

 گاهی تردد کامیون‌ها در مرز پرویزخان به ۲ هزار  دستگاه می‌رسد؛ از آنجا که قیمت بنزین در ایران بسیار ارزان‌تر از کشور عراق است، قاچاقچیانِ سوخت را نسبت به آن طمع‌کار کرده و آنها را به سمت قاچاق سوخت سوق داده است. 

 افرادی از شهرستان‌ها و بخش‌های مختلفی همچون کرمانشاه، دالاهو و ماهیدشت در اطراف مرز پرویزخان ساکن شده‌اند و بسیاری از قاچاقچیان از این مناطق آمده و به قاچاق سوخت می‌پردازند.

 این قاچاقچیان امنیت روانی مردم در مناطق مرزی را نیز به مخاطره انداخته‌اند، چندین نقطه ورودی به شهرستان قصرشیرین وجود دارد لذا سوخت‌های قاچاقی تنها متعلق به شهرستان قصرشیرین نیست.

 ماشین‌های سوخت از مناطقی همچون ثلاث‌باباجانی، کرندغرب، سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و گواور وارد شهرستان قصرشیرین می‌شوند و اقدام به قاچاق سوخت از مرزهای موجود در این شهرستان می‌کنند. 

این ماشین‌ها سوخت قاچاقی خود را در مناطق و محلات مختلف شهر قصرشیرین دپو می‌کنند، سپس این سوخت از طریق موتورسواران قاچاق‌بر به ماشین‌هایی که عمدتاً عراقی هستند فروخته می‌شود، این سوخت‌ها معمولاً شب‌هنگام از مسیرهایی همچون ثلاث‌باباجانی، سرپل‌ذهاب و کرندغرب وارد قصر‌شیرین می‌شوند. 

وی گفت: نیروهای امنیتی همچون نیروی انتظامی با جدیت در حال مبارزه با قاچاقچیان و فرآیند قاچاق سوخت هستند، تا به حال مقادیر زیادی از سوخت قاچاق کشف شده است، یگان ویژه و نیروهای امنیتی موفق به دستگیری ۱۴ نفر از سرشاخه‌های قاچاق سوخت شده‌اند. 

 قاچاق سوخت یکی از دغدغه‌هایی است که چهره خوبی از شهرستان قصرشیرین را به نمایش نمی‌گذارد. 

 مرصادنیوز: در آستانه اربعین عزم مسئولان برای ساماندهی شرایط مرزها و مبارزه با قاچاق سوخت در شهرستان قصرشیرین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نجفی: عمده خریداران سوخت قاچاق را کامیون‌ها و خودروهای عراقی که از مرز تردد می‌کنند تشکیل می‌دهند چون حجم زیادی از زوار و مسافران در ایام اربعین برای تردد از مرزها وارد مرزهای شهرستان می‌شوند، تصمیمات خوبی در کمیته امنیتی ستاد اربعین در این خصوص اتخاذ شده است.

 بر این اساس زمان تردد تریلی‌ها و کامیون‌های حمل سوخت در مرزهای شهرستان به ساعات پایانی شب موکول می‌شود و یا به آنها اجازه داده می‌شود تا از مرزهای دیگری تردد کنند در واقع برای جلوگیری از مسائل امنیتی و یا بروز حوادثی همچون تصادف ماشین‌های سوخت با زوار، مسیر تردد آنها جابجا می‌شود و یا ساعات تردد آنها از مرزها تغییر پیدا می‌کند.

در ایام اربعین با کاهش حضور ماشین‌های حمل سوخت تعداد قاچاقچیان سوخت نیز کاهش پیدا خواهد کرد و با معضل قاچاق سوخت در ایام اربعین به صورت جدی مواجه نخواهیم بود. 

 مرصادنیوز: وضعیت قاچاق سوخت شهرستان قصر شیرین را نسبت به سایر شهرستان‌های استان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت قاچاق سوخت در مرزهای قصرشیرین شرایط نگران‌کننده‌ای را به وجود آورده که دارای قدمتی ده‌ها ساله است، در حقیقت معضل قاچاق سوخت مشکل جدیدی نیست و باید با افراد، تیم‌ها و سازمان‌دهندگان قاچاق سوخت برخورد جدی صورت گیرد، عزم دولت نیز این است که با این قاچاقچیان با جدیت برخورد کند لذا یکی از راه‌های مقابله با قاچاقچیان سوخت ارائه و اجرای طرح‌های کارآمد در این زمینه است؛ در یکی از این طرح‌ها با نام full bank یا باکِ پُر، شرکت نفت موظف شده است تا سوخت را به خریداران با قیمتی کمتر از قاچاقچیان سوخت عرضه کند.

مبلغ فروش سوخت از سوی شرکت نفت به خریداران چیزی حدود ۳ تا ۴ هزار تومان از نرخ فروش آن توسط قاچاقچیان کمتر خواهد بود ضمن اینکه سوختی که قاچاقچیان به خریداران عراقی خود می‌فروشند ممکن است دارای ناخالصی بوده و از مرغوبیت برخوردار نباشد اما سوختی که شرکت نفت به متقاضیان مرزی می‌فروشد قطعاً از کیفیت مطلوب‌تری برخوردار است و می‌توان گفت سوختی سالم و استاندارد به‌شمار می‌رود.

این طرح فعلاً در نقاط صفر مرزی برای ماشین‌های عراقی اجرا می‌شود و در گام بعدی ماشین‌های ایرانی نیز مشمول این طرح خواهند شد در واقع، در این طرح ماشین‌های عراقی می‌توانند سوخت را با قیمتی به صرفه‌تر و با کیفیتی بالاتر از مبادی رسمی دریافت کنند. 

با اجرای درست و کامل طرح «باک پُر» قاچاقچیان سوخت رفته‌رفته از میدان خارج و پدیده قاچاق سوخت در مرزها کم‌رنگ‌تر خواهد شد البته به طرف عراقی نیز گوشزد شده است که به ماشین‌های عراقی اجازه نصب باک‌های اضافی را ندهد و اگر وسیله‌ای دارای باک‌های اضافی است اقدام به برچیدن آنها کند زیرا در این طرح تنها باک اصلی ماشین به‌طور کامل پر خواهد شد و از پُرکردن باک‌های فرعی یا جانبی ممانعت خواهد شد. 

وی افزود: در قانون چنین آمده که فروش سوخت در مرزها باید ۰/۹ قیمت فروش سوخت در نزدیک‌ترین پمپ بنزین کشور مجاور نسبت به مرز باشد، در طرح باک پُر سوخت ایران حتی با قیمتی کمتر از ۰/۹ سوخت در کشور عراق در اختیار ماشین‌داران عراقی قرار می‌گیرد تا رغبت خرید سوخت از قاچاقچیان کمتر شود.

فرماندار قصرشیرین ادامه داد: در این طرح ظرفیت باک ماشین عراقی هر چقدر باشد به طور کامل پر خواهد شد و او دیگر ظرفیتی برای دریافت سوخت بیشتر به‌ویژه از قاچاقچیان نخواهد داشت که این امر موجب کاهش خرید و فروش قاچاقی و غیرقانونیِ سوخت خواهد شد. 

 طرح‌ها و برنامه‌های دیگری نیز در کنار طرح باک پر ارائه شده‌اند که به مرور زمان اجرا خواهند شد یکی از این طرح‌ها استقرار ایست-بازرسی‌های متعدد در مسیرهایی همچون ثلاث، سرپل‌ذهاب، کرندغرب، گیلانغرب و گواور است که بر سر راه قاچاق سوخت به شهرستان قرار دارند، در واقع پس از تأمین بودجه از طریق شورای تأمین استان این ایست-بازرسی‌ها در مسیرهای تعیین شده احداث خواهند شد.

با این اقدام تا حد بسیار زیادی از ورود و خروج غیرقانونی سوخت به شهرستان جلوگیری خواهد شد، البته لازمه اجرای درست این طرح همکاری شهرستان‌های مجاور همچون دالاهو، گیلان‌غرب و ثلاث‌باباجانی است زیرا شهرستان قصرشیرین نمی‌تواند به تنهایی با این حجم عظیم از قاچاق سوخت مقابله کند، با برنامه‌ریزی و اجرای درست این طرح‌ها گامی مؤثر به سمت کنترل قاچاق سوخت بر خواهیم داشت.

مرصادنیوز: ریشه قاچاق سوخت در مرزها چیست و چه عواملی باعث به وجودآمدن این معضل شده است؟

نجفی: بیکاری در استان کرمانشاه به عنوان یک معضل واقعی مطرح است، اگر مشکل بیکاری در استان حل شود دیگر کسی به سمت قاچاق سوخت روی نخواهد آورد، یکی از رویکردهای ما برای حل معضل بیکاری و کمک به اشتغال در مرز، پرداختن به موضوع «کوله‌بری» است. 

خوشبختانه با همکاری استاندار محترم، در تعدادی از نقاط مرزی استان در شهرستان‌هایی همچون پاوه و ثلاث‌باباجانی، مجوزهای لازم برای کوله‌بری اخذ شده است، در شهرستان قصرشیرین می‌توان این کار را برای مرزهایی که با اقلیم کردستان مجاورت دارند انجام داد زیرا تنها اقلیم کردستان به مرزهای خود اجازه احداث مناطق کوله‌بری را می‌دهد.

اخذ مجوزهای کوله‌بری در مرزهای مجاور با دولت مرکزی مشکلات خاص خود را دارد که با پیگیری‌هایی که مجموعه استان به‌ویژه استاندار محترم انجام می‌دهند این مشکلات رفع خواهند شد و با ساماندهی کوله‌بری در این مرزها قسمت عمده‌ای از بیکاری شهرستان و استان حل خواهد شد بنابراین یکی از راه‌های مهم مقابله با قاچاق سوخت ایجاد اشتغال برای جوانان است که مانع ورود آنها به مسیر پر چالش قاچاق سوخت می‌شود. 

طرح‌های مقابله با قاچاق سوخت همچون طرح باک پر و ایجاد ایست و بازرسی‌ها در کنار ساماندهی کوله‌بری به عنوان یکی از راه‌های اشتغال‌زایی، پدیده قاچاق سوخت در مرزها را به حداقل خواهد رساند. 

 مرصادنیوز: همکاری طرف عراقی را در برطرف کردن این معضل چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

نجفی: مسئولان ایرانی در خصوص راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت مذاکراتی با طرف‌های عراقی داشته‌اند، در این دیدارها مقرر شد تا طرف عراقی ماشین‌های سوخت را مؤظف کند که باک‌های اضافی را از ماشین‌های خود حذف کنند، واقعیت این است که خرید سوخت از ایران به نفع ماشین‌داران عراقی است زیرا به هر حال قیمت سوختی که آنها از ایران می‌خرند بسیار کمتر از قیمت سوخت در کشور خودشان است. 

 هرچند مسئولان عراقی در این قضیه کمک‌هایی داشته‌اند اما واقعیت این است که آنها از این قضیه به اندازه ما متضرر نمی‌شوند بنابراین مسئولان ایرانی باید بیشتر بر موضوع خرید و فروش سوخت در مرزها تمرکز کنند و تدابیر لازم را برای برخورد با قاچاق سوخت بیندیشند، هر چند باید رایزنی‌های جدی‌تری در این خصوص با طرف عراقی صورت بگیرد اما پیگیری و اجرای جدی و صحیح طرح‌های داخلی که تعدادی از آنها در این مصاحبه مطرح شد بهترین راهبرد مقابله با معضل قاچاق سوخت است.

مرصادنیوز: آیا در برخورد با قاچاقچیان خلأهای قانونی وجود دارد، نحوه برخورد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نجفی: برخورد با قاچاقچیان متناسب با نوع جُرم نیست، قانون‌گذار هم مقداری سهل گرفته، در حالی‌که باید قانونی تدوین و مصوب شود که برخورد با آنها هزینه‌های بیشتری در پی داشته باشد.

جرم و جریمه در رابطه با حجم قاچاق سوخت هم‌خوانی و تناسب ندارد.

از سوی دیگر قاچاق به عنوان یکی از چالش‌های اقتصادی کشور مطرح است.

این حجم قاچاق تنها مربوط به شهرستان قصرشیرین نیست بلکه بخشی از آن مربوط به شهرستان‌های دیگر است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از