حالت تاریک
در بهار قرآن؛

کرمانشاه رنگ و بوی قرآنی می‌گیرد

کرمانشاه رنگ و بوی قرآنی می‌گیرد

چند روزی بیشتر تا ماه رمضان به‌عنوان بهار قرآن باقی نمانده و کرمانشاه بیش از هر زمان دیگری برای معطر شدن به عطر قرآن آماده خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ رمضان نهمین ماه از ماه‌های قمری و ماه نزول قرآن و مهمانی خداوند است، در باب فضیلت ماه رمضان همین کافی است که در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود و نفس‌های روزه‌داران تسبیح، خواب آنها پرستش، عمل‌هایشان مقبول و دعاهای آنها مستجاب است.

در روایات نیز از ماه رمضان با عظمت یاد شده چه اینکه با نزدیک شدن ماه رمضان رسول خدا(ص) خطبه‌ای ایراد کردند و در فرازى از آن فرمودند: «اى مردم! این ماه، ماهى است که خداوند متعال شما را از میان امتها بدان اختصاص داده است. این ماه سرور و بزرگ همه ماه‌ها است. در این ماه شبى (لیلة‌‌القدر) است که بهتر از هزار ماه است و در این ماه درهاى آتش بسته و درهاى بهشت باز است.

در روایتى دیگر ماه رمضان، ماه استجابت دعا، آمرزش گناهان، زیاد شدن روزی و چند برابر شدن پاداش اعمال نیک و عبادت معرفى شده است، هر ساله همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و بهار قرآن دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر جلسات و محافل انس با قرآن به ویژه در مساجد برنامه‌ریزی می‌کنند تا بتوانند از این فرصت ویژه به نحو شایسته بهره‌برداری کنند.

رهبر معظم انقلاب در این رابطه می‌فرمایند: یکی از کارهای بسیار خوب، رواج تلاوت و استماع قرآن در همه‌ مساجد است، بعضی از مساجد این‌جور است که در آن تلاوت می‌شود، عرض من این است که اگر بتوانیم، هر مسجدی را یک پایگاه قرآن قرار بدهیم؛ یعنی از یک قاری، دو قاری دعوت کنند قبل از نماز بیایند آنجا؛ حالا اگر می‌شود، هر روز این کار را بکنند، که خب یک قدری مشکل است، لااقل هفته‌ای یک بار یک قاری، یک تلاوتگر قرآن بیاید در مسجد و بنشیند و قرآن بخواند، مردم گوش کنند؛ حالا احیاناً یا خود او، یا یک نفر در کنار او تفسیر و ترجمه‌ی تفسیریِ کوتاه و مختصری را هم برای فهم مردم بیان کنند. به نظر من اینها خوب است.

اجرای طرح مسطورا طی مبارک رمضان در کرمانشاه 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد میرزایی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان امسال اجرای طرح ملی مسطورا (زندگی با آیه‌ها) را با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی را دستور کار داریم که این طرح در استان کرمانشاه نیز اجرا خواهد شد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت: طرح مسطورا طی مدت سه سال اجرایی خواهد شد که بر اساس بیشترین آیات تکرار شده از سوی امامین انقلاب مورد استفاده قرار گرفته شده و ۱۵۰ آیه در این طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی گفت: برنامه بر این است که در هر استان ۳۰ فراز قرآنی در ماه مبارک رمضان مورد حفظ عمومی قرار گیرد و در مراسم‌ جزءخوانی در صدا و سیما، بیلبوردهای شهری و سایر برنامه‌ها این آیه‌ها مورد تأکید قرار گیرد.

وی ادامه داد: به اذعان صاحب‌نظران و کارشناسان مبنی بر اینکه یکی از راه‌هایی که می‌توان مفاهیم کاربردی و موردنیاز امروز جامعه را در بین مردم گفتمان کرد، حفظ آیات کلیدی قرآن توسط عموم جامعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی با اشاره به هدف طرح ملی «مسطورا»، افزود: این طرح با هدف ترویج گفتمان زندگی با آیه‌ها در راستای اقامه جهاد تبیین قرآنی، گفتمان‌سازی، تبدیل مفاهیم منتخب قرآنی به مسلمات فکری و رایج‌ترین افکار مشترک بین همه‌ حفظ قشرهای مردم و آیات کلیدی کتاب خدا از ماه مبارک امسال آغاز می‌شود.


برگزاری مراسم جزءخوانی قرآن کریم در ۱۶ مسجد کرمانشاه 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت: مراسم اصلی جزءخوانی قرآن کریم در حسینیه شهدای سپاه حضرت نبی‌اکرم(ص) برگزار می‌شود اما با برنامه‌ریزی صورت گرفته جزءخوانی قرآن در ۱۶ مسجد سطح کرمانشاه نیز برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی افزود: همچنین در نظر داریم با کمک خیران و تسهیلات فرهنگ افطاری ساده را در جامعه ترویج دهیم اما محوریت کار برعهده خود گروه‌های مردمی و مساجد خواهد بود و همچنین زمینه حضور مبلغان دینی را در مساجد سراسر استان فراهم خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طی نشستی با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان کرمانشاه سعی خواهیم کرد تا روحانیونی را که اکنون مسجدی را برای تبلیغ و اقامه نماز در اختیار ندارند به مساجد بدون روحانی اعزام کنیم.

۳۰ محفل انس با قرآن کریم در کرمانشاه برگزار می‌شود

ایمان درخشی نیز در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ اظهار داشت: امسال ماه مبارک رمضان با تعطیلات نوروزی همزمان است و در همین راستا این سازمان برنامه‌های متفاوتی را در نظر گرفته است.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمانشاه با اشاره به اهمیت توجه به قرآن کریم، افزود: همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ۳۰ محفل انس با قرآن کریم و جلسه تفسیر در کرمانشاه برگزار می‌شود.

درخشی بیان کرد: همچنین در شب‌های ماه مبارک رمضان برای شور و نشاط اجتماعی به غیر از لیالی قدر جشن‌های محله‌محور با محوریت محلات کم‌برخوردار را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: برای فضاسازی شهری نیز بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی با فضای ماه مبارک رمضان آراسته خواهند شد تا بتوانیم از این فرصت بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم.

تدارک محافل ویژه قرآنی برای ماه مبارک رمضان 

پیمان ترکمانه در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در شورای قرآنی استان به ریاست استاندار کرمانشاه بناست برنامه‌های فرهنگی و قرآنی با همراهی دستگاه‌های اجرایی برگزار شود.

دبیر شورای قرآنی استان کرمانشاه تصریح کرد: یکی از برنامه‌های قرآنی برپایی ۲۰ محفل انس با قرآن در ۲۰ نقطه شهر کرمانشاه با حضور قاریان برجسته استانی خواهد بود که هر محفل چهار قاری خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد محفل جزءخوانی قرآن کریم به صورت زنده از شبکه استانی زاگرس همانند سنوات گذشته بعد از اقامه نماز ظهر و عصر برگزار شود.

ترکمانه خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی برای برپایی سه محفل ویژه همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) در نیمه ماه مبارک، شب‌های قدر در مسجد جامع و عید سعید فطر خواهد بود.

دبیر شورای قرآنی استان کرمانشاه گفت: در پایان ماه مبارک رمضان نیز در محفل ویژه این روز از دست‌اندرکاران برپایی این محافل تقدیر و تجلیل و همچنین گزارش پایانی ماه‌های رجب، شعبان و رمضان ارائه خواهد شد.

ترکمانه عنوان کرد: در اولین روز ماه مبارک رمضان نیز تعدادی از قاریان کرمانشاهی در محفل ویژه انس با قرآن کریم با حضور رهبر معظم انقلاب به رسم هر ساله حضور خواهند یافت و در پایان این ماه نیز نمایشگاه قرآنی با دستور استاندار کرمانشاه در محل پارک شاهد برپا می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ ترویج فرهنگ قرائت و عمل به قرآن امروزه بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد چه اینکه بسیاری از مسائل فعلی در روگردانی از قرآن ریشه دارد.

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از