حالت تاریک
در خواب غفلت مسئولان فرهنگی؛

افزایش آسیب‌های اجتماعی در فراموشی مسجدمحوری ریشه دارد

افزایش آسیب‌های اجتماعی در فراموشی مسجدمحوری ریشه دارد

یکی از علل اصلی افزایش روزافزون آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور به‌ویژه استان کرمانشاه، فراموشی نقش محوری و کانونی مساجد است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با آغاز حکومت اسلامی مسجد یکی از مهم‌ترین نماد شهرها و بلاد اسلامی بوده و نقش به‌سزایی در شکل‌دهی و ایجاد محلی عبادی، فرهنگی و اجتماعی  برای مسلمانان داشته است، لذا این مکان مذهبی و مقدس، تنها محل اقامه نماز نبوده بسا که پایگاه ویژه‌ای برای عبادت، تجمع مسلمانان، اقدامات و کنش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و آموزشی بوده است. 

برای تشکیل حکومت اسلامی، پیامبر اعظم (ص)، در اولین قدم در مدینه،   مسجدالنبی را پایه‌گذاری کرد که نخستین پایگاه علمی، سیاسی، اجتماعی و حکومتی اسلام به شمار آمد و به‌عنوان مرکز آموزش معارف اسلامی و انسان‌سازی و مرکز حکومت و سیاست‌گذاری شناخته شد. 

مسجد، علاوه بر اینکه جایی برای عبادت ما مسلمانان است، محیطی برای آموزش نوجوانان و جوانان، مرکز استراتژیک نیروهای مردمی در دوران پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران  و هشت سال دفاع مقدس و نیز محلی برای شور و مشورت درباره مسائل مهم محلات است 

با اینکه مسجد مهم‌ترین مرکز آموزشی در اغلب کشورهای اسلامی بوده اما متأسفانه در حال حاضر نقش آن‌ها کم‌رنگ شده و در حاشیه قرار گرفته است که امیدواریم با توجه ویژه مسئولان و رغبت مردم به مسجد، دوباره شاهد شکوه و عظمت دوباره مساجد و نقش‌آفرینی آن‌ها در جامعه باشیم. 

 

ضرورت احیای مساجد برای ایجاد تحول در جامعه 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد چقامیرزایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، اظهار داشت: هیچ جای انکار نیست که قطعاً بنا به گفته حضرت امام خمینی (ره) مساجد سنگر هستند و باید این سنگرها حفظ شوند، مقام معظم رهبری نیز در یکی دو سال اخیر فرمودند مساجد باید احیا شوند، چرا که از حیث مکانی مسجد قرارگاه تحول فردی و اجتماعی در اسلام بوده است. 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه عنوان کرد: اما خود مسجد با مؤمنانی که ایمان به خدا و آخرت دارند تعمیر و احیا شده و عمران پیدا می‌کند و بر اساس حدیث «إنما یعمر مساجد الله من آمن بالله والیوم الآخر»، باید مؤمنانی که ایمان به خداوند و روز آخرت دارند و می‌خواهند در جامعه تحولی ایجاد کنند مسجد را احیا کنند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین چقامیرزایی بیان کرد: یعنی کانون پرورش و تربیت و سلوک در جامعه باید مسجد باشد ولی این اتفاقی که در این یکی دو دهه اخیر افتاده، مساجد ما کم رونق شدند که دلایل بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد ازجمله نوع نگاه مردم به زندگی و سبک زندگی‌شان و برخی از مواردی که کارکردهای مسجد را از مسجد گرفتند. 

وی در ادامه افزود: بحث‌عدم حضور روحانیون یا کمبود روحانیون متخصص در مساجد می‌تواند مؤثر باشد، هیئات امنا، واحدهای بسیج، کانون‌های فرهنگی و… همه می‌توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند اما متأسفانه آن انسجامی که در دهه شصت و شاید دهه هفتاد در مساجد وجود داشت، به‌شدت کم شده است. 

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: اما اتفاق خوبی که در سه، چهار سال اخیر خصوصاً در بعضی از واحدهای سازمان تبلیغات شکل‌گرفته پایه‌گذاری قرارگاه ملی مسجد است که زیر نظر شورای سیاست‌گذاری و زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری و در استان‌ها زیر نظر نماینده ولی‌فقیه و نماینده ایشان تشکیل‌شده که امیدواریم تحول خوبی صورت گیرد چرا که مساجد تأثیر مستقیمی بر زندگی فردی و اجتماعی ما دارند. 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت: حاج قاسم عزیز در جمع ائمه جماعات تهران در سال ۱۳۹۶ به روحانیون فرمودند: اگر شما فقط این ۲۰۰ متر مسجد خود و محله اطراف آن را حفظ کنید رسالت خود را انجام دادید چرا که محله مسجد سقوط کند مسجد شما هم سقوط کرده است و ما اکنون مسجد سقوط کرده، زیاد داریم که باید احیا شوند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین چقامیرزایی اذعان کرد: مقام معظم رهبری دستور دادند که باید مساجد را احیا کنیم و این احیا کردن کار یک یا دو شخص خاص نیست، لذا همه باید پای‌کار بیایند از جمله همه مسئولان ادارات، مردم و همه دل‌سوزان انقلاب، اسلام، قرآن و اهل‌بیت (ع) که این سنگر را حفظ و احیاء کنند. 

مسجد مهم‌ترین کانون اجتماعی مردم در مقابله با ظلم و بیداد

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله فاضلی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: مساجد از بدو رسالت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام یکی از مهم‌ترین کانون‌های شریعت مقدس اسلامی است، لذا جامعه اسلامی با اولین چیزی که آشنا شد و در ساخت آن تلاش وافر داشت ساخت مسجد قبا بود که پیامبر (ص) آن را بنا کردند و تا به امروز هم به‌عنوان مهم‌ترین کانون اجتماع جامعه اسلامی مطرح بوده است. 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان کرمانشاه خاطرنشان کرد: مسجد در اصطلاح عرفی به نام خانه خدا، خطاب می‌شود؛ حال با همین کلمه خانه خدا، تنها خانه‌ای که به بیت‌الله معروف است مسجد مکه معظمِ بوده که بیت‌الله نامیده شده و در واقع قبله‌گاه تمام جهان اسلام است لذا مسجد هراندازه که در جامعه عظمت و شکوه داشته باشد، به‌مراتب به جامعه اسلامی عظمت و شکوه می‌دهد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلی عنوان کرد: مسجد مهم‌ترین کانون اجتماعی مردم در مقابله با ظلم و بیداد بوده و بهترین کانون برای وحدت، همدلی و رسالت بوده است، امروز اگر به آمار نگاه کنیم بیشترین شهدایی که ما در جنگ تحمیلی برای دفاع مقدس تقدیم این نظام کردیم، قریب به ۷۰ درصد از این شهدا، شهدایی هستند که از مسجد به سمت جبهه معرفی شده و مسجد مسیر آشنایی آن‌ها با جبهه بوده که عاقبت ختم به شهادت شد. 

این کارشناس مذهبی در ادامه افزود: مسجد و نقش آن چه در بدو انقلاب و چه در مسیر انقلاب تا پیروزی و پس از آن جنگ تحمیلی بسیار مهم بوده است، اما متأسفانه در فضای مدیریتی بعد از جنگ یک مقداری ما دچار ضعف در باورهای دینی شدیم که به شکل‌های مختلف موجب تضعیف مساجد شد. 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان کرمانشاه اذعان کرد: بنا به سنت‌های گذشته مسجد جامع در مرکز شهر ساخته می‌شد و اگر شهری احداث می‌شد مسجد مرکز و محور بود و اطراف این مسجد بازار ساخته می‌شد و اطراف بازار، کاروان‌سراها و اماکن و ابنیه مسکونی لشکری و بسیاری از مکان‌های دیگر تأسیس می‌شد. 

وی در ادامه افزود: مسجد به دلیل نقش مهمی که دارد نباید در حاشیه‌ترین نقطه فضای اجتماعی و مردمی واقع شود، مسجد همیشه مرکز، کانون، محور و اصل بوده است و امروز این نگاه اگر در هر نقطه‌ای از کشور و هر نقطه‌ای از جهان مراعات شود کماکان مسجد محور و مؤثر و موفق خواهد بود و کارکردهای لازم را دارد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلی خاطرنشان کرد: هر جا که می‌بینیم این مؤلفه‌های ایده‌ال بودن مسجد رعایت نشده است و از کارکردهای واقعی خود خارج شده، مسجد تنها به‌عنوان محلی برای اقامه نماز جماعت بوده نه کارهای دیگر، آسیب‌های جامعه در آن محل و محیط بیشتر شده است. 

وی بیان کرد: امروز در نقطه‌ای هستیم که مسئولان باید با یک نگاه جامع‌تری به مساجد نگاه کنند چرا که بسیاری از مسائل خاص اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و فرهنگی ازعدم توجه به نقش مساجد شکل می‌گیرند لذا باید مردم را به سمت مسجد سوق دهند که اثرگذاری مساجد را بیشتر از گذشته شاهد باشیم. 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان کرمانشاه تأکید کرد: تأثیرگذارترین کانون موجود، مسجد است که کماکان از تأثیرگذاری لازم برخورد است اگرچه وضعیت موجود، نگاه مطلوب و هدف عالی ما نیست اما نباید بگذاریم وضعیت موجود بیشتر از این تضعیف شود. 

 

مسجد محل نیروسازی برای اسلام است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: مسجد دارای نقشی بسیار کلیدی است همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند: مساجد سنگر هستند و باید سنگرها را حفظ کنیم؛ در این سال‌های اخیر متأسفانه نتوانستیم نقش کلیدی مساجد را حفظ کنیم. 

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه عنوان کرد: اینکه نقش مساجد کمتر شده است و درواقع به میزانی که ما انتظار داریم، نیست، نشان از آن است که ما آن نقش کلیدی را رها کردیم و شاید یک بخش این نقش کلیدی در اهتمام اندک نمایندگان مجلس، دولت و اعتبارات کم کارهای فرهنگی ریشه دارد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌کیا در ادامه خاطرنشان کرد: این یک موضوع جدی در رابطه با کم شدن نقش مهم مساجد است ولی با همه فرازوفرودهایی که در حوزه مساجد وجود دارد، امروز یکی از جاهایی که در آن کادرسازی برای نظام صورت می‌گیرد همین مساجد است. 

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا در رابطه با نقش مسجد در کادرسازی برای نظام، تصریح کرد: درواقع بخش عمده‌ای از مسئولان نظام، نیروهای نهادهای انقلابی و امنیتی، بچه‌هایی هستند که از طریق مساجد جذب شده‌اند لذا این نشان از کارکرد درست مساجد است. 

وی بیان کرد: برای اینکه نقش مساجد به میزان قابل توجهی برسد که نظام از مساجد انتظار دارد، نیازمند توجه ویژه نظام به مساجد است، وقتی‌که نظام توجه ویژه‌ای به مساجد داشته باشد قطعاً اثرگذارتر خواهد شد. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در جامعه امروزی هرچه از مساجد بیشتر فاصله بگیریم، با ضریب بیشتری بر بار مسائل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی افزوده می‌شود چه اینکه از ابتدای اسلام مسجد به‌عنوان خانه امن الهی و با کارکردهای محوری بنا شده و نباید در گذر زمان این مأمن امن به فراموشی سپرده شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از