حالت تاریک
چالشی به‌نام منفورترین حلال الهی؛

افزایش طلاق تهدیدی برای جامعه و خانواده است

افزایش طلاق تهدیدی برای جامعه و خانواده است

طلاق به‌عنوان منفورترین حلال الهی در جامعه امروزی بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند درحالی‌که این وضعیت شایسته جامعه اسلامی نیست.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ از میان آسیب‌های اجتماعی در کنار مسائل مبتلا به نهاد خانواده در شرایط فعلی از جمله افزایش سن ازدواج وعدم تمایل به ازدواج که نوعی تهدید علیه کیان خانواده است، طلاق نیز از جمله آسیب‌های اجتماعی است که در اغلب جوامع رو به رشد قابل مشاهده است. 

از هم‌پاشیدگی خانواده‌ها، بجا ماندن فرزندان این خانواده‌ها یا همان فرزندان طلاق که آن‌ها نیز دچار مشکلات و کاستی‌هایی مختص به خود می‌شوند و نیز کم‌رنگ شدن محبت و عاطفه در میان اعضای خانواده و افزایش بزه در نوجوانان و جوانان از جمله مسائلی است که در قرن اخیر گریبان‌گیر بسیاری از جوامع انسانی شده است. 

به عقیده کارشناسنان، پدیده طلاق وضعیتی در نقطه مقابل پدیده ازدواج است به شکلی که آثار مخرب و ویرانگر آن حتی در روند و فرآیند ازدواج و نرخ جمعیتی در جامعه نیز تاثیر گذار است. در همین رابطه به نظر آن‌ها از عوامل مهم در کاهش میل ازدواج و تشکیل خانواده در جوانان، افزایش آمار طلاق و از هم‌پاشیدگی کانون گرم و صمیمی خانواده در یک جامعه است. 

 

پیامدهای طلاق جبران‌ناپذیر است

مریم امیریان در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ اظهار داشت: از مهم‌ترین چالش‌هایی که هر جامعه با آن مواجه است طلاق است، پدیده‌ای که در جوامع امروز به سرعت در حال افزایش است. 

وی افزود: طلاق پیامدهای زیادی از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و روان‌شناختی بر خانواده به جای خواهد گذاشت. 

این کارشناس روانشناسی بالینی عنوان کرد: زن و شوهری که به این نتیجه می‌رسند که به زندگی خود به‌صورت قانونی پایان بدهند و از هم جدا شوند با این جدایی از لحاظ حقوقی آن‌ها دیگر وظایفی نسبت به همدیگر ندارند. 

وی افزود: آثار و نتایج منفی طلاق علاوه بر مسائل مالی و اجتماعی با شدت بسیار بیشتر روی روح و روان بر جای خواهد ماند که شاید تا مدت زمان طولانی قابل جبران نباشد به خصوص اگر در این میان فرزند یا فرزندانی هم وجود داشته باشد. 

امیریان با بیان اینکه طلاق به دلایل زیادی اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: مهم‌ترین مسائلی که امروزه باعث طلاق می‌شود مسائل و مشکلات مالی، اعتیاد، عدم ارتباط صحیح با یکدیگر، عدم سازش از لحاظ تقسیم مسئولیت‌ها بین همسران، انتظارات غیر واقعی از همدیگر، ازدواج در سن پایین، داشتن تضاد فکری زوجین، داشتن اختلاف در تربیت فرزندان، اختلافات فرهنگی و اعتقادی است. 

وی خاطرنشان کرد: مشکلات عاطفی که باعث اختلالات جسمی و ضعف سیستم ایمنی می‌شود، اختلالات خلقی از جمله انزوا و گوشه‌گیری، ناامیدی و پرخاشگری، کاهش عملکرد حرفه‌ای در محیط کار و روابط اجتماعی و گاهی مواقع اعتیاد و خودکشی از دیگر پیامدهای طلاق است. 

امیریان با بیان اینکه پدیده طلاق در جامعه امروز به عنوان یک آسیب اجتماعی مطرح می‌شود، بیان داشت:  ریشه طلاق را باید در تغییر و تحولات گوناگون فرهنگی، اجتماعی و زیستی بررسی کرد، روز به روز با پیچیده‌تر شدن سطح زندگی سطح آن نیز شدت می‌یابد. 

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی خاطرنشان کرد: از دیدگاه نسل امروز طلاق به ظاهر  یک امر راحت است و متاسفانه این تفکر در حال جا افتادن در جامعه است. 

امیریان ادامه داد: زمانی‌که بحث از آسیب به‌خصوص در سطح روان‌شناختی که مهمترین بُعد هر انسانی است،  مطرح می‌شود باید قبل از هر چیز راه‌های پییشگیری از آن مورد توجه قرار گیرد که با کمترین هزینه از مشکلات و پیامدها جلوگیری شود. 

وی ضمن اشاره به راهکارهایی که باید قبل از ازدواج مدنظر قرار گیرد، عنوان کرد: افزایش جلسات مشاوره قبل از ازدواج برای آشنایی بیش‌تر و بهتر با یکدیگر، پرهیز از ازدواج‌های زودهنگام، عدم اکتفا به شناخت طرفین از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و بعد از ازدواج آموزش مهارت‌های زندگی برای زوجین از جمله آموزش صبر و تحمل در برابر مشکلات موثر است. 

امیریان در پایان تاکید کرد: در پایان باید گفت که افراد و از جمله زن و شوهر هر اندازه هم که از لحاظ شخصیتی به یکدیگر نزدیک باشند گاهی در برخورد با مسائلی که در زندگی با آن روبه رو می‌شوند دچار اختلافات می‌شوند و همیشه جر و بحث و طلاق تنها راه حل نیست و قبل از هرگونه تصمیم باید پیامدهای آن را مدنظر قرار داد.

 

برشمردن پیامدهای طلاق

زهرا خزایی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ اظهار داشت: طلاق تنها حلال مکروه نزد پروردگار عالمیان است که از حقوق زوجین است که مزایا و معایبی دارد و اگر ماندن در رابطه به هر علتی دشوار یا نشدنی باشد، طلاق می‌تواند بهترین راهکار باشد اما اگر بتوان رابطه را ترمیم کرد، طلاق بهترین راه حل نخواهد بود. 

وی افزود: طلاق در بیشتر  موارد مشکلاتی را برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند که این آثار مخرب تنها بر یکی از طرفین تاثیر نمی‌گذارد بلکه هر دو طرف، فرزندان و خانواده‌های آن‌ها را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد. 

این کارشناس فرهنگی  تصریح کرد: مسئولیت‌های زنان پس از طلاق افزایش می‌یابد، طلاق در زنان باعث می‌شود که آن‌ها به اجبار هزینه‌های بیشتری را برای تأمین مایحتاج زندگی، منزل، تفریحات، تحصیل فرزندان و موارد دیگر بپردازند. 

خزایی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، اگر زن شغلی آبرومند و با حقوق مناسب داشته باشد، توان مدیریت تقریبی هزینه‌ها را خواهد داشت، اما وضعیت در صورتی دشوار می‌شود که زن از لحاظ مالی مستقل نباشد درحالی که در اسلام کل مسئولیت مالی خانواده بر عهده مرد خانواده است. 

وی در ادامه بیان کرد: طلاق باعث ایجاد مشکلات روانی و افسردگی می‌شود، احساس گناه، افسردگی و اضطراب شایع‌ترین مشکلات روان‌شناختی زنان بعد از طلاق است. 

خزایی خاطرنشان کرد: زنان بعد از طلاق ممکن است خود را دلیل شکست زندگی مشترک بدانند و این مسئله در صورتی که زنان شروع کننده طلاق باشند و اگر فرزندی هم داشته باشند، تشدید خواهد شد. 

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات زنان ایرانی‌عدم استقلال مالی است، بیان کرد: وقتی که طلاق در زنان اتفاق می‌افتد، زن از آینده مبهم خواهد ترسید و احساس کاهش امنیت خواهد داشت چرا که در باور عموم، مرد مدیریت یک زندگی را بر عهده دارد. 

خزایی ادامه داد: در صورتی که زن از نظر مالی به همسر خود وابسته باشد، مشکلات وی گستردگی بیشتری خواهد داشت و به همین علت ممکن است که وی در معرض ابتلا به مشکلات روحی و افسردگی نیز قرار گیرد. 

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: مشکلی که در جامعه ایران وجود دارد این است که برای زنان مطلقه محدودیت‌های اجتماعی زیادی وجود دارد و نگاه برخی از افراد نسبت به آن‌ها نگاهی جنسی و نامناسب است همچنین ممکن است که برای ادامه تحصیل، شغل، خانه و شروع یک رابطه جدید به مشکل برخورد کنند. 

وی گفت: دید بسیار بدی نسبت به طلاق دختر خانواده وجود دارد، به همین علت پس از طلاق از خانواده طرد می‌شوند، این مشکل وقتی گسترش پیدا می‌کند که زن با چالش‌های دیگری همچون‌عدم استقلال مالی و دارا بودن فرزند دست و پنجه نرم می‌کند. 

خزایی در پایان  مطرح کرد:  یکی از پیامدهای حائز اهمیت طلاق در زنان این است که بسیاری از افراد جامعه و به خصوص جوامع سنتی‌تر، موقعیت یک زن را با موفق بودن یاعدم موفقیت وی در ازدواج می‌سنجند و در صورتی که زن فعالیت‌های تجاری خوب و تحصیلات عالیه داشته باشد یا در امور علمی، اجتماعی، کسب و کار و هر مورد مهم دیگر، موقعیت خوبی داشته باشد، باز هم قضاوت بسیاری از افراد در مورد وی می‌تواند منفی باشد. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با هر نگاهی به موضوع طلاق بنگریم پیامدها و آثار شوم این منفورترین حلال الهی بسیار فراوان و غیرقابل چشم‌پوشی است که البته در جامعه امروزی دشمن برای ترویج آن از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از