حالت تاریک
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه مطرح کرد:

سرریز شدن آب از تالاب هشیلان کرمانشاه

سرریز شدن آب از تالاب هشیلان کرمانشاه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: تالاب هشیلان با ۱۰۲ جزیره به عنوان نگین غرب کشور شناخته می‌شود و کاملاً پر آب شده و آب آن سر‌ ریز شده است.

احد جلیلیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: بارش‌های اواخر سال گذشته و چند روز اخیر در سطح استان، جان تازه‌ای به حیات وحش و منابع طبیعی استان بخشیده به گونه‌ای که رودخانه‌ها و تالاب‌ها در حال حاضر دارای شرایط بسیار مطلوبی هستند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه عنوان کرد: تالاب هشیلان با ۱۰۲ جزیره به عنوان نگین غرب کشور شناخته می‌شود و کاملاً پر آب شده و آب آن سر ریز شده است؛ در سال گذشته برای اولین بار از سد گاوشان و رودخانه رازآور از طریق شرکت آب منطقه‌ای حق‌آبه گرفتیم که هر زمانی نیاز به آب داشته باشیم از طریق کانال و رودخانه رازآور تالاب هشیلان تأمین شود. 

جلیلیان بیان کرد: ۲۲ سایت در سطح مناطق دارای اهمیت آبی ایجاد شده که به عنوان مأمن و پناهگاهی مهم برای پرندگان آبزی و کنار آبزی محسوب می‌شود که البته بر اساس سرشماری که در بحث پرندگان شده، استان کرمانشاه وضعیت خوبی نسبت به سایر استان‌ها دارد. 

وی در رابطه با پوشش گیاهی تالاب هشیلان، اذعان کرد: با جان گرفتن تالاب هشیلان، ۱۰۲ جزیره کاملاً پر آب شده و گونه‌های مختلف گیاهی که قبلاً در منطقه وجود داشت اما به دلیل خشکسالی از بین رفته بودند دوباره در تالاب احیا شده و وضعیت بسیار خوبی دارند. 

جلیلیان در ادامه افزود: بر اساس قانون، سازمان محیط زیست استان به عنوان متولی تالاب هشیلان، پاسگاه و سایت ایجاد کرده و مأموران محیط زیست به صورت شبانه‌روزی از تالاب و حیات وحش آن حفاظت و حراست می‌کنند. 

وی با اشاره به حفاظت از دیگر تالاب‌های استان، بیان کرد: حفاظت از سایر تالاب‌های استان به عهده سازمان محیط زیست نبوده، از جمله  مسئولیت سراب نیلوفر بر عهده مجموعه میراث فرهنگی و شرکت توسعه گردشگری استان است، اما به عنوان یک منطقه‌ای که معمولاً محلی برای حیات پرندگان آبزیانی است برای ما اهمیت خاصی دارد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: طی بازرسی و نظارتی که از منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل صورت گرفته برای چندمین بار دو قلاده پلنگ ایرانی مشاهده شده است که از لحاظ اکوسیستمی نشان‌دهنده وضعیت بسیار خوب کل و بز، قوچ، میش و شوکا است که در منطقه زیست می‌کنند. 

جلیلیان در پایان خاطرنشان کرد: به تناسب شهرستان‌ها، ۱۴ اکیپ و در مرکز استان چهار اکیپ با تمام توان به صورت شبانه‌روزی در حال حفاظت، گشت و کنترل مناطق برای جلوگیری از تخلفات شکار و تصرفات هستند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از