حالت تاریک
رئیس کارگروه سلامت علوم پزشکی کرمانشاه مطرح کرد:

موردی از تب دنگی در کرمانشاه مشاهده نشده

موردی از تب دنگی در کرمانشاه مشاهده نشده

رئیس کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: خوشبختانه تا به امروز موردی از این بیماری در استان کرمانشاه مشاهده نشده و شیوع این بیماری در مناطق گرمسیری و استوایی بیشتر است.

حسین بیگلری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با اشاره به بیماری ویروسی شایع شده در این روزهای گرم تابستان، اظهار داشت: اصطلاح انگلیسی این بیماری تب‌دانگ و اصطلاح فارسی آن تب دِنگ است. 

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه افزود: تب دانگ یک بیماری ویروسی از گروه تب‌های خونریزی‌دهنده است که از طریق گزش یک نوع پشه به نام «آئدس» منتقل می‌شود. 

وی گفت: این بیماری به دنبال گزش پشه علائم سردرد شدید، تب، درد پشت، درد حدقه چشم، درد استخوان و مفاصل و حالت بی‌اشتهایی و استفراغ در فرد ایجاد می‌شود. 

بیگلری تصریح کرد: خوشبختانه تا به امروز موردی از این بیماری در استان کرمانشاه مشاهده نشده و شیوع این بیماری در مناطق گرمسیری و استوایی بیشتر است. 

وی گفت: در برخی کشورهای همسایه ایران هم‌چون پاکستان و امارات و نیز در برخی استان‌های جنوبی و شمالی کشور که در کنار آب قرار گرفته‌اند از جمله سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، گلستان، مازندران و گیلان، مواردی از این بیماری دیده شده است. 

بیگلری افزود: تا به حال درمان مشخص و یا واکسن در دسترس عمومی برای این بیماری یافت نشده است بنابراین راه اصلی مقابله با این بیماری پیشگیری از گزش پشه آئدس است. 

بیگلری گفت: برای جلوگیری از گزیده‌شدن، پوشیدن لباس آستین بلند و استفاده از اسپری دورکننده حشره بسیار مهم است. 

وی خاطرنشان کرد: همچنین از آن‌جا که آب‌های‌مانده مکان خوبی برای تجمع، تغذیه و رشد و نمو این پشه‌ها هستند، باید دقت کنیم تا آب‌های راکد و مانده‌ای که در اطراف کولر جمع شده‌اند تخلیه کنیم. 

بیگلری افزود: همچنین باید مراقب آب‌های جمع‌شده در لاستیک‌های رها شده، قوطی‌های کنسرو، بطری‌ها و گلدان‌ها باشیم لذا باید حتماً مانع تجمع آب راکد شویم و در اسرع وقت اگر آبی جمع‌شده با هر شیوه ممکن آن را تخلیه و پاک‌سازی کنیم. 

وی ادامه داد: بسیاری از اجسام که رها شده‌اند ممکن است اندکی آب مانده در خود جای داده باشند که به محلی مناسب برای تخم‌گذاری پشه آئدس، مبدل می‌شود. 

بیگلری تصریح کرد: تب دانگ چهارگونه زیر مجموعه دارد که اگر کسی به یکی از آن‌ها مبتلا شود فقط در مقابل همان یک نوع مقاوم می‌شود و بار دوم ممکن است به سه نوع دیگر از این بیماری مبتلا شود. 

وی افزود: از این رو ابتلای مجدد به این بیماری بسیار شدیدتر خواهد بود و در آن درد استخوان آن‌قدر شدید است که به بیماری تب استخوان‌شکن یا «ببر آسیایی» نیز معروف است. 

بیگلری بیان کرد: در این بیماری چون پلاکت‌های خون پایین می‌آیند فرد مبتلا از قسمت‌های مختلف بدن دچار خونریزی و علائم شوک ناشی از افت فشار خون می‌شود. 

وی اذعان داشت: در ۸۰ درصد از موارد خوشبختانه علائم، متوسط و خفیف هستند و فرد نیاز به اقدام خاصی ندارد البته استراحت کافی در منزل و مصرف مایعات به میزان زیاد در بهبودی بسیار مؤثر است. 

بیگلری گفت: فرد مبتلا باید از مصرف آسپرین خودداری کند زیر آسپرین ریسک خونریزی را بالا می‌برد اما نمی‌تواند از داروهای مُسکن و تب‌بری هم‌چون استامینوفن استفاده کند. 

وی خاطرنشان کرد: این بیماری انتقال انسان به انسان ندارد ولی با توجه به تغییرات زیست‌محیطی و اقلیمی که در دنیا رخ داده است و زمین را به سمت گرمایش سوق می‌دهد به نظر می‌رسد تعداد مبتلایان به این بیماری رفته‌رفته بیشتر خواهد شد. 

بیگلری گفت: با اقدامات زیست‌محیطی خوب، سمپاشی‌کردن و از بین بردن محیط‌های مستعد برای تخم‌گذاری و رشد و نمو پشه‌ها می‌توانیم احتمال گزیده‌شدن توسط آن‌ها را کمتر کنیم. 

وی افزود: در طول فصل گرما در تمام دنیا هزاران و شاید میلیون‌ها مورد گزش توسط پشه آئدس و ابتلا به بیماری تب دانگی اتفاق می‌افتد. 

بیگلری عنوان کرد: به غیر از تمام موارد ذکرشده باید مواظب شیرابه زباله‌ها و سطل‌های زباله در کنار خیابان‌ها و محلات باشیم زیرا این شیرابه محل خوبی برای تخم‌گذاری، تجمع و رشد این پشه‌ها به شمار می‌آید بنابراین باید پسماندها و زباله‌ها را با دقت بیشتری جمع‌آوری و ساماندهی کرد. 

وی یادآوری کرد: این پشه در اثر تغییرات زیست‌محیطی آلودگی‌ها و بارندگی‌های غیر طبیعی در کشورهای حاشیه خلیج فارس به این ویروس آلوده و آن را به انسان منتقل کرده و از طرفی بسیاری از مسافران بدون آن‌که متوجه باشند این پشه‌ها را با خود به اقصی نقاط جهان جابه‌جا کرده‌اند. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از