حالت تاریک
لایوم‌ کیومک‌ یا اباعبدالله‌؛

عاشورا سوزناک‌ترین واقعه حماسی تاریخ است

عاشورا سوزناک‌ترین واقعه حماسی تاریخ است

نهضت امام‌حسین(ع) تفسیر ذلت‌ناپذیری و واقعه عاشورا سوزناک‌ترین واقعه حماسی تاریخ بشریت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ عاشورای حسينی يادآور رشادت‌ها و مظلوميت‌‌های سرور و سالار شهيدان و ياران باوفايش است.

نهضت عاشورا با آشكار ساختن چهره واقعی حكومت یزیدیان، سبب شد تا حجابی را كه خلفای اموی با تزویر و ظاهرسازی در برابر دیدگان مردم ایجاد كرده بودند، فرو افتد و بدین‌گونه شهدای كربلا با اهدای جان خویش ماهیت حكومت وقت را افشا ساخته و پرچم عزت اسلام را برای همیشه استوار نگه داشتند.

نهضت عاشورا از چنان اهمیتی در تاریخ اسلام برخوردار است كه با گذشت سده‌ها از وقوع این واقعه، همچنان زنده و پویا است و مسلمانان آن را به عنوان الگوی پاسداری از ارزش‌های اسلامی گرامی می‌دارند.

 

پایه و شاکله حرکت اباعبدالله(ع) امر به معروف و نهی از منکر بود

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی خطیبی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: سیدالشهدا(ع) به واسطه خطری که احساس می‌کردند که کیان اسلام و دین را تهدید می‌کند در این مسیر قرار گرفتند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در جریان کوتاهی که در دارالحکومه مدینه اتفاق افتاد، والی مدینه از امام‌ حسین(ع) خواست تا با یزید بیعت کند.

وی گفت: امام‌ حسین(ع) با این دعوت خطر را کاملاً احساس کرده و حرکت خود را با جمله «اِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ وَعَلَى الاِْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاُْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ..» آغاز کرد.

خطیبی افزود: تفسیر کوتاه این جمله یعنی اگر امت گرفتار کسی مانند یزید شود فاتحه اسلام و دین خوانده شده است زیرا یزید کسی بود که اهل شراب‌خواری، کشتن بی‌گناهان و فساد بیّن بود و با این اوصاف و با روی کار آمدن او قطعاً فاتحه دین خوانده شده بود.

وی ادامه داد: سپس امام فرمود: «مَثلی لا یبایع مثله» یعنی کسی مثل من که فرزند پیغمبر هستم با کسی مانند یزید هرگز بیعت نخواهد کرد.

خطیبی خاطرنشان کرد: سپس برای اینکه روش را اصلاح کند این جمله معروف را ایراد کردند: «اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ في اُمّهِ جَدّي» و موضوع مهم امر به معروف و نهی از منکر را در ادامه چنین بیان کرد:أُريد أنْ آمر بالمعروف و أنهى‏‌ عن المنكر، و أسيُر بسيرة جدّي و أبي عليّ ابن ابى‏‌طالب(ع)»؛ در واقع پایه و شاکله حرکت اباعبدالله امر به معروف و نهی از منکر بود.

وی گفت: امام حسین(ع) در نبرد عاشورا خطاب به لشکریان دشمن فرمودند: «من کسی نیستم که از مرگ بهراسم، مرگ با عزت را به زنده بودن در ذلت ترجیح می‌دهم» و در نهایت با شجاعت و رشادت در برابر دفاع از حق به شهادت رسید و این پیام را صاحبان قلم باید در ذهن خود ثبت کنند.

نهضت امام حسین(ع) یک نهضت بیدارگر است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مفید در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ امام حسین(ع) با  قیام و حرکت بیداربخش خود مایه عزتمندی برای بشریت شد، اظهار داشت: نهضت امام حسین(ع) یک نهضت بیدارگر است که از آغاز بعثت انبیا و خلقت بنی‌آدم شناخته شده است. 

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه افزود: خداوند متعال وظیفه‌ای را بر عهده امام حسین(ع) نهاد تا مایه سعادتمندی و سعادت‌بخشی به بشریت باشد. 

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) مصداق بارز کلمه آدم در قرآن است، گفت: زمانی که خداوند آدم را خلق کرد ملائکه اعتراض کردند که با وجود اینکه ما تو را تقدیس می‌کنیم آیا می‌خواهی کسی را بر روی زمین خلق کنی که خون‌ریزی و فساد ایجاد می‌کند، خداوند در پاسخ فرمود: انی اعلم ما لا تعلمون یعنی من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید.

مفید خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) شاخصه و مصداق بارز خلقت کریمه الهی است که خداوند از طریق او، نادانسته‌های ملائکه را در خصوص جایگاه رفیع بنی‌آدم به آنها متذکر شد.

وی اذعان داشت: در قیام امام‌حسین(ع) نکات بسیار برجسته‌ای وجود دارد یکی از این نکات مهم و برجسته حق‌طلبی است، حق‌طلبی عبارت است از آنچه شایسته است که باشد.

مفید با بیان اینکه بالاترین حق موجود در جهان خلقت ذات اقدس الهی است، افزود: نهضت امام حسین(ع) یک نهضت خدامحور بود دومین نکته مهم در قیام امام حسین دین الهی است که پس از ذات اقدس پروردگار از شایسته‌ترین و حق‌ترین امور به شمار می‌آید. 

وی با اشاره به اینکه قیام امام‌حسین(ع) برای اقامه و اجرای دین در جامعه بود، ادامه داد: سومین نکته مهم، وجود امام و رهبری الهی است.

مفید ادامه داد: امام در جایگاه هدایت بشر در صراط مستقیم و رساندن او به مطلوبش که همان بندگی خداست قرار دارد زیرا خداوند خود در قرآن فرموده و ما خلقت الجن و الإنس اِلا لیعبدون؛ بندگی خدا محقق نمی‌شود مگر با تبعیت از ولی خدا.

مفید تصریح کرد: قیام امام‌حسین(ع) از آنجا که مردم را به ولایت حق دعوت می‌کرد قیامی بسیار مهم و با ارزش به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه نکته چهارم تقابل با ظلم است، گفت: تقابل با ظلم به مثابه دِین و حقی بر گردن هر انسان آزاده‌ای به شمار می‌آید، قیام امام‌حسین(ع) از این منظر نیز شایسته و برحق است زیرا این قیام، قیامی علیه ظلم و ظالم است.

مفید اذعان داشت: نمی‌توان ادعای شناخت امام‌ حسین(ع) را داشت اما شناختی از ظالم و ظلم نداشت، هر انسان آزاده‌ای هنگامی که ظلم را بشناسد در مسیر تقابل با آن حرکت خواهد کرد.

وی گفت: نکته پایانی در ارتباط با قیام امام حسین(ع) این است که این قیام و سرآغاز حکومت جهانی امام زمان(عج) است.

مفید افزود: امام حسین(ع) به ما یاد داد با ظلم بجنگیم و به دنبال توحید و پیاده‌کردن دین در چهارچوب اخلاق باشیم لذا نهضت امام حسین(ع) نهضتی سرتاسر متصل به فضائل اخلاقی و جدا از رذائل اخلاقی است.

وی ادامه داد: عزاداری برای امام حسین(ع) این ویژگی‌ها را به ما خاطرنشان می‌کند که اشک برای امام حسین(ع) و عزاداری بر مصائب ایشان انسان را به وادی احساس وارد می‌کند.

مفید افزود: احساس مهم‌ترین حلقه وصل عمل بشر در مسیر درست است لذا مکتب امام حسین(ع) و اشک بر مصیبت اهل بیت(ع) ایشان احساسات پاک را برمی‌انگیزاند تا انسان بتواند در مسیر عمل به آنچه شایسته و حق است، گام بردارد. 

مفید گفت: مکتب امام‌حسین(ع) عالی‌ترین دانشگاه و کلاس درس برای جامعه است و هر آن‌کس که می‌خواهد به سعادتمندی حقیقی برسد باید به مکتب و قیام امام‌ حسین(ع) تأسی کند.

وی اذعان داشت: راه به سعادت‌بردن بدون تمسک به امام‌حسین(ع) و مکتب جاویدان او خیالی بیش نیست، در کلام معصومین(ع) آمده است که کلنا سفینه النجاة یعنی تمام ما ائمه سفینه نجات هستیم اما کشتی نجات امام‌حسین(ع) هم بزرگ‌تر است و هم سریع‌تر انسان را به سعادت حقیقی و ابدی می‌رساند لذا هنگامی که می‌خواهیم به محضر اباعبدالله(ع) عرض ارادت و ادب کنیم، این‌گونه او را مخاطب خود قرار می‌دهیم: السلام‌علیک یا باب‌النجات‌الائمه یعنی سلام بر تو ای حسین‌ جان که دروازه نجات امت هستی.

هدف از قیام امام‌حسین(ع) مبارزه با بدعت‌ها بود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرسول کرمی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: هدف قیام سیدالشهدا طبق جمله‌ای که خودشان فرمودند: «انما خرجت لطلب‌الاصلاح في امة جدي(ص) اريد ان امر بالمعروف و انهي عن المنكر و اسير بسيرة جدي و ابي علي ابن ابي طالب(ع)، من برای اصلاح در امت جدم رسول‌الله(ص) و نیز برای برپایی امر به معروف و نهی از منکر حرکت کردم. 

وی در ادامه افزود: حضرت فرمودند: انّ‌السُنََة قد امیتتْ و الِبْدعةَ قد احییتْ یعنی من قیام کردم و در مقابل ظلم ایستادم چون سنت مرده و بدعت زنده شده است.

این کارشناس مذهبی گفت: در تعبیری دیگر حضرت فرمودند: النَّاسُ عَبِيدُ الدُّنْيَا، وَ الدِّينُ لَعِقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ یعنی مردم بنده دنیا شده‌اند و دین لقلقه‌ای بر زبان آنها است.

کرمی تصریح کرد: نقل است که جامعه امروزه نیز به گونه‌ای پیش می‌رود که وقتی امام زمان ظهور می‌کند می‌گویند او دین جدیدی آورده است زیرا در عصر حاضر نیز بسیاری از سنت‌های رسول خدا مرده و بدعت‌های بسیار زیادی ظاهر شده‌اند. 

وی اذعان داشت: در عصر حاضر بسیاری خود را مدعی پیروی از امام‌ حسین(ع) و راه و منش ایشان و به عبارتی خود را امام حسینی می‌دانند اما در واقعیت این‌گونه نیست.

مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرداری کرمانشاه ادامه داد: آنچه ما را به امام‌ حسین(ع) نزدیک می‌کند و ما را جزو امام حسینی‌ها قرار می‌دهد عملکرد، اخلاق و رفتار ما است.

وی گفت: اگر سعی کنیم به درستی در مسیر امام‌ حسین(ع) قرار بگیریم و نه فقط در زبان، بدون شک در زمره یاران، شیعیان و پیروان امام‌ حسین(ع) قرار خواهیم گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ امام حسین(ع) هیچ‌گاه ذلت را نپذیرفتند و ما هم باید قرارمان بر این باشد که راهمان را با امام حسین(ع) پیدا کنیم و دوست و دشمن را با معیار اباعبدالله(ع) مشخص کنیم و یقین بدانیم که با همراهی با دشمنان به عزت نمی‌رسیم بنابراین برتری عزت بر ذلت و تن ندادن به ناحق، حتی به قیمت جان، پیام واقعه عاشورا و وظیفه خطیر صاحبان قلم و آگاهان و اهالی اندیشه در ادای حق و بیان مسیر حق است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از