
مدرس حوزه علمیه قم:
همراهی با ظهور نیازمند رشد شخصیتی است
مدرس حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه ظهور حضرت ولیعصر (عج) رویدادی جهانی و فراگیر است، گفت: همراهی با این تحول عظیم، نیازمند آمادگی روحی و رشد شخصیتی مؤمنان است.
حجتالاسلام والمسلمین محمد صدوقی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: خداوند متعال، مالک حقیقی عالم هستی است و هر آنچه در این جهان رخ میدهد، در پرتو حکمت و اراده بینهایت او شکل میگیرد.
مدرس حوزه علمیه قم افزود: آفرینش انسان، هدفمند و مبتنی بر برنامهای الهی است؛ غایت خلقت، رسیدن به مراتب عالی قرب الهی و سلوک در مسیر بندگی پروردگار است؛ انسان نیامده تا در خوردن و خوابیدن خلاصه شود، بلکه آمده تا رشد کند.
وی تصریح کرد: انسان باید بداند که بنده خدای غنی، شنوا، بینا و مهربان است، خدایی که تمام هستی را در قبضه قدرت دارد و بخشش او، از خزانه بیپایانش هیچ نمیکاهد، حتی اگر آن را به همه ببخشد.
صدوقی ادامه داد: این معرفت، پایه عبودیت و مقدمهای برای ورود به سیر معنوی است؛ انسانی که خدا را چنین میشناسد، میداند که مقصد نهاییاش، رشد روحی و تعالی در مسیر رضایت الهی است، نه توقف در ظواهر دنیا.
این دکترای علوم قرآن و حدیث با تأکید بر ضرورت نگاه توحیدی به وقایع عالم، عنوان کرد: درک صحیح از جهان و حوادث آن، نیازمند دیدگاهی جامع، عمیق و مبتنی بر حکمت الهی است، نه نگاه محدود و صرفاً مادیگرایانه.
وی ادامه داد: همانگونه که برای شناخت کامل یک فضا، باید از همه زوایا آن را دید، تحلیل درست تحولات اجتماعی و تاریخی نیز به زاویه دید توحیدی و قرآنی نیاز دارد، در غیر اینصورت، انسان دچار خطا و بنبست میشود.
صدوقی با اشاره به موضوع انتظار فرج حضرت ولیعصر (عج)، گفت: ظهور آن حضرت، از جمله ایامالله است؛ همانگونه که قرآن درباره رسالت حضرت موسی (ع) نیز این تعبیر را بهکار برده است، این رویداد تحقق وعده قطعی الهی است.
مدرس حوزه علمیه قم اذعان کرد: ظهور امام عصر (عج)، در چارچوب سنتهای الهی واقع میشود، خداوند در قرآن وعده داده که پیامبران و جبهه حق را یاری خواهد کرد؛ اگرچه در مسیر رسالت، رنج و دشواری وجود دارد، اما پایان آن پیروزی است.
وی تأکید کرد: برای تحقق این پیروزی در جامعه، نیاز به افرادی است که زمینهساز تحقق وعدههای الهی باشند؛ انسانهای مؤمن، همانند خون در رگها، باید حیاتبخش جریان الهی در جامعه باشند.
صدوقی افزود: انتظار فرج، صرفاً یک حالت احساسی و عاطفی نیست، بلکه یک مسیر جدی و آگاهانه است؛ منتظر واقعی باید در اندیشه، عمل و روحیه، آمادگی همراهی با حضرت حجت (عج) را در خود ایجاد کرده باشد.
مدرس حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: منتظر ظهور کسی است که تربیت دینی، معرفت توحیدی و تقوای عملی را در زندگی خود نهادینه کرده باشد؛ بدون آمادگی حقیقی، نمیتوان در شمار یاران حضرت (عج) قرار گرفت یا ادعای همراهی در دوران ظهور داشت.
وی با بیان اینکه ظهور حضرت (عج)، جهانی و فراگیر خواهد بود، تصریح کرد: لازمه همراهی با چنین حرکتی، آمادگی روحی و شخصیتی بالا است؛ هر کس باید شخصیت خود را رشد دهد و در مسیر بندگی و اخلاص، گام بردارد.
صدوقی گفت: امیرالمؤمنین علی (ع) به یارانی چون عمار یاسر تکیه میکرد، چون آنها در مکتب ولایت رشد کرده بودند، امروز نیز منتظر واقعی باید در مکتب بصیرت و ولایت، خود را بسازد.
این دکترای علوم قرآن و حدیث تأکید کرد: کسانی که میخواهند از یاران حضرت ولیعصر (عج) باشند، باید با مجاهدت، معرفت و بندگی خالصانه، خود را برای پذیرش آن واقعه عظیم آماده کنند، تنها در این صورت است که میتوان زمینهساز ظهور شد.
رشد حقیقی در بستر سختی و امتحان
وی افزود: رشد حقیقی در بستر راحتی و آسایش حاصل نمیشود؛ بلکه هر مرحله از کمال نیازمند آزمونی است، همانگونه که برای دریافت مدرک یا ورود به دانشگاه، انسان باید امتحان دهد، در مسیر قرب الهی نیز باید آزموده شود.
صدوقی تصریح کرد: خداوند متعال سنتی به نام بلا قرار داده است تا ناخالصیهای وجود انسان را بزداید، این بلا نه از سر قهر، بلکه از سر رحمت است و وسیلهای برای رشد، تنبه و بازگشت دلها به سوی اوست،
مدرس حوزه علمیه قم عنوان کرد: امیرالمؤمنین علی (ع) در خطبهای میفرمایند دنیا خانهای است که بلاها آن را احاطه کردهاند، انسان مؤمن باید آماده این غربال الهی باشد تا از میان دشواریها، خالص و آزموده بیرون آید.
عدم امکان آسایشطلبی در مسیر انتظار ظهور
وی افزود: هر که دم از انتظار ظهور و حکومت مهدوی میزند، نمیتواند آسایشطلب و راحتگرا باشد؛ کسی که آماده ابتلاء نیست، در حقیقت آمادگی پذیرش حکومت حق و عدالت را ندارد و نمیتواند در مسیر امام زمان (عج) گام بردارد.
صدوقی ادامه داد: جامعه پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) بهتدریج از نظر فرهنگی، سیاسی و اعتقادی دچار انحراف شد، همین دگرگونیها باعث شد از مسیر اهل بیت (ع) فاصله بگیرد و با دنیاگرایی، سبک زندگی اسلامی به حاشیه رود.
مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه امیرالمؤمنین (ع) در آن فضای آشفته میخواست جامعه را به مسیر حق بازگرداند، گفت: اصلاح جامعه نیاز به انسانهای مقاوم، تربیتشده و صابر دارد، کسانی که در بوته بلا آزموده و برای جهاد در راه حق آمادهاند.
وی با اشاره به تعبیر غربال الهی، اذعان کرذ: خداوند بندگانش را میآزماید تا خالصها از ناخالصها جدا شوند، همانطور که برای پختن غذا باید مواد را حرارت داد، برای پخته شدن انسانها نیز بلا ضرورت دارد و تربیتبخش است.
صدوقی افزود: اگر کسی بخواهد در رفاه رشد کند، گرفتار جاهلیت مدرن میشود؛ جاهلیتی با چهرهای پیشرفته اما باطنی عقبمانده، برای جلوگیری از این سقوط، خداوند دلبستگیهای انسان را هدف قرار میدهد و آنها را به بلا تبدیل میکند.
مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به آیه ۱۵۵ سوره بقره، خاطرنشان کرد: خداوند فرموده که بندگان را با ترس، گرسنگی، کاهش در اموال، جانها و ثمرات خواهد آزمود، اینها سهم همیشگی زندگی دنیاییاند و صابران در برابر این مصائب، مستوجب بشارتاند.
وی افزود: صبر در برابر بلا، به معنای سکوت و انفعال نیست؛ صبر واقعی یعنی مقاومت فعالانه، تحلیل موقعیت و تبدیل تهدیدها به فرصت؛ انسان صابر، از دل سختیها مسیر رشد را میگشاید و به جای شکایت، در مسیر اراده الهی استوار میماند.
صدوقی در پایان گفت: منتظر واقعی کسی است که در برابر مصیبت، میگوید: «إنّا لله و إنّا إلیه راجعون» و خود را ملک خدا میداند، چنین انسانی در بلاها شکسته نمیشود، بلکه رشد میکند و استقامتش بر توحید افزوده میشود.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!