حالت تاریک
حضرت زهرا(س) بهترین اسوه جهان خلقت؛

ولایت‌مداری و رعایت حجاب بارزترین شاخصه‌های مکتب فاطمی

ولایت‌مداری و رعایت حجاب بارزترین شاخصه‌های مکتب فاطمی

حضرت زهرا(س) نه‌تنها الگوی انسان‌های آزاده بلکه الگوی همه ائمه‌ اطهار(ع) است و از ایشان به‌عنوان‌ مادر الگوها یاد می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، حضرت فاطمه زهرا(س)، دختر گرامی پیامبر اسلام(ص) و حضرت خدیجه، همسر امام علی(ع) و مادر امام حسن و امام حسین(ع) است که معصومه است و ۱۱ نفر از ائمه شیعه از نسل آن حضرت هستند.

 آیات و سوره‌هایی از قرآن کریم همچون سوره کوثر، سوره انسان، آیه تطهیر و آیه مودت در شأن حضرت فاطمه(س) و همسر و فرزندانش نازل شده و ایشان به‌عنوان اهل بیت رسول خدا(ص) خوانده شده‌اند همچنین مطابق با روایتی از پیامبر اکرم(ص) دوستی و دشمنی با حضرت فاطمه(س) به منزله دوستی و دشمنی با پیامبر(ص) است و در روایتی دیگر آن حضرت را «سیدةالنساءالعالمین» نامیده است.

حضرت فاطمه(س) پس از رحلت پیامبر اسلام(ص)، از حق خلافت همسرش به شدت دفاع کرد و در این راه به شهادت رسید همچنین ایشان در نقش یک رهبر واقعی است، همان­‌طور که امام راحل فرمودند که اگر فاطمه‌ زهرا مرد بود، پیغمبر می‌شد.

این سخن بسیار عجیب و حرف بزرگی است و البته از زبان کسی مثل امام خمینی(ره) زده شد که عالم، فقیه و عارف بود، به فرموده ایشان، حضرت فاطمه­‌ زهرا(س) یک رهبر به تمام معناست، مثل یک پیغمبر(ص)، مثل یک هدایتگر عموم بشر و همین سخنان باید درسی برای الگوگیری شیعیان و البته همه مسلمانان از حضرت صدیقه کبری(س) به‌خصوص در شرایط امروزی جامعه باشد.


حضرت زهرا(س) اسوه ولایتمداری و دفاع از ولایت

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجواد حسینی‌کیا در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: از جمله درس‌هایی که حضرت زهرا(س) به ما آموخت ولایتمداری، ‌ایستادگی و دفاع از ولایت و ارزش‌ها بود.

وی دفاع از ولایت و پای ولایت‌ایستادن را شاکله اصلی زندگی ایشان عنوان کرد و افزود: به تأسی و الگوبرداری از حضرت زهرا(س) امروز ولایت‌پذیری وظیفه همه ماست و باید برای دفاع از اسلام و انقلاب قدم برداریم.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه(س) با بصیرت ناب به دفاع از ولایت پرداخت و مبارزه شجاعانه، حق‌طلبانه و الهام‌بخش‌ایشان، نشانگر بصیرت آن حضرت برای مقاومت و بیدارگری در مقابل ظلم، جهل و عوام‌فریبی و در حقیقت تجلی ولایتمداری‌ ایشان بود.

وی هدایتگری را یکی دیگر از ویژگی‌های آن حضرت برشمرد و افزود: حضرت زهرا(س) نقش به‌سزایی در هدایتگری جامعه و زنان مدینه داشت به‌طوری‌که پاسخگوی زنان در مسائل شرعی، دینی و اجتماعی آنها بود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه ضمن اشاره به اینکه دشمن‌شناسی یکی دیگر از   ویژگی‌های حضرت زهرا(س) است، عنوان کرد: حضرت زهرا(س) دشمنان را به مردم معرفی می‌کرد، ادب، حیا، عفت، فضیلت‌محوری و امام‌شناسی نیز از جمله ویژگی‌هایی است که زنان و مردان جامعه امروز ما می‌توانند از ایشان الگو بگیرند.

وی توجه ویژه حضرت زهرا(س) به قرآن را یکی دیگر از درس‌های ایشان برای الگوپذیری در جامعه خواند و گفت: حضرت صدیقه طاهره فرمودند من از دنیای شما سه چیز را دوست دارم که یکی از آن‌ها قرآن کریم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌کیا قناعت را یکی از ملزومات جامعه امروز دانست و تأکید کرد: ما همواره باید از حضرت فاطمه زهرا(س) الگو‌برداری کنیم‌، ایشان الگوی بزرگ قناعت بود و این موضوعی است که امروزه باید آن را مد نظر قرار دهیم.

وی  دستگیری از مردم و رعایت انصاف در راه خدا را از موارد مورد توجه حضرت زهرا(س) برشمرد و تصریح کرد: به تأسی از آن بانو لازم است که با توجه به شرایط سخت اقتصادی و معیشتی موجود به دستگیری از مردم و نیازمندان بپردازیم.



حضرت زهرا(س) بنیان‌گذار جهاد تبیین در دفاع از ولایت

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس جعفری در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: تمام ائمه بزرگوار ما تا سال ۲۶۰ هجری قمری در جامعه از حضور مادر گرامیشان به نیکی یاد می‌کردند.

وی افزود: بهترین طریق برای درک مقام والای آن حضرت، تعریف و توصیفی است که پدر بزرگوار و شوهرش، حضرت علی(ع) از‌ ایشان کرده‌اند که فرمودند بهترین زنان عالم زهرای مرضیه است، من فخر می‌ورزم و به وجود فاطمه(س) و پدر بزرگوارش افتخار می‌کنم.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه سنقر ضمن اشاره به آیه مباهله و تطهیر، بیان کرد: حضرت زهرا(س) در آیه مباهله و تطهیر با فرزندان خود مشترک است ایشان باطن آیه نور و سوره قدر است و اگر بخواهیم تمام خوبی‌ها را به تصویر بکشیم فاطمه (س) خواهد شد.

وی بزرگترین ویژگی شخصیتی فاطمه اطهر(س) که برای جامعه اهمیت ویژه‌ای دارد مسئله جهاد تبیین‌ ایشان برشمرد و عنوان کرد: بعد از رحلت پیامبر(ص) وقتی ولایت‌ امیرالمؤمنین(ع) غصب شد حضرت زهرا(س) اولین مدافع این حقیقت شد و اولین جهاد را در تبیین حقیقت غدیر داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری افزود: حضرت زهرا(س) بنیان‌گذار جهاد تبیین در دفاع از ولایت، نظام اسلامی و حکومت دینی است چون پس از رحلت حضرت رسول(ص) بنا بود حکومت نظام اسلامی شکل بگیرد و غدیر احیا شود.

وی شخصیت زهرای اطهر، در ابعاد سیاسی و اجتماعی و جهادی را شخصیتی ممتاز و برجسته‌ برشمرد و گفت: همه زنان مبارز، انقلابی، برجسته و سیاسی عالم می‌توانند از زندگی کوتاه و پرمغز ایشان درس بگیرند.

مسئول دفتر نمایندگی سپاه ناحیه سنقر در ادامه ضمن اشاره به زندگی کوتاه فاطمه زهرا(س‌)، تصریح کرد: این زندگی، از نظر جهاد، مبارزه، تلاش، کار انقلابی، صبر انقلابی، درس، فراگیری و آموزش، سخنرانی و دفاع از نبوت و امامت و نظام اسلامی، دریای پهناوری از تلاش و مبارزه و کار و در نهایت شهادت است‌.

وی تأکید کرد: تأسی به صدیقه طاهره(س) امروز واجب است زیرا امام عصر الگوی زندگی خود را حضرت زهرا(س) بیان می‌کند و همواره به وجود حضرت زهرا (س) تأسی می‌کرد.



ایام فاطمیه درس بزرگ ولایتمداری و بصیرت فاطمی برای شیعیان

حجت‌الاسلام والمسلمین میلاد فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: حضرت صدیقه طاهره(س) جزو برترین بانوان اسلام به‌شمار می‌رود و در میان مسلمانان به‌ویژه مذهب تشیع از جایگاه و قداست بالایی برخوردار است.

روحانی حوزه علمیه امام خمینی(ره) سنقر ادامه داد: حضرت زهرا(س) با توجه به عمر کوتاهی که سپری کرد اما در اوج عبادت و معنویت و تقوا قرار داشت و همین موجب شد که خداوند متعال به‌ ایشان لقب سیدةالنساءالعالمین عطاء کند که به‌عنوان اسوه و الگویی موفق برای تمامی زنان در جامعه قرار بگیرد.

وی بیان کرد: اگر کسی بخواهد به سعادت و کمال دنیوی و اخروی دست یابد، باید حضرت فاطمه(س) را به‌عنوان الگوی خود در زندگی قرار دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرهنگیان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین، برجسته‌ترین و مشهور‌ترین ویژگی حضرت فاطمه(س) ولایتمداری و بصیرت‌ ایشان است.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) اولین شهیده راه ولایت است و تا پای جان در راه ولایت‌ ایستادگی و مقاومت کرد و برای دفاع از ولی زمان خودش آرام ننشست و از حضرت علی(ع) نه به‌عنوان همسر بلکه به‌خاطر اینکه حضرت ولی خدا بود، دفاع کرد.

این شخصیت حوزوی در ادامه گفتگوی خود ابراز داشت: یکی از مهمترین موضوعات امروز در جامعه ما این است که همانند حضرت فاطمه زهرا(س) ولایت‌مدار باشیم و بصیرت فاطمی داشته باشیم و این یکی از ویژگی‌هایی بود که شهدای ما از آن برخودار بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرهنگیان افزود: شهدا با بصیرت فاطمی خود از ولایت دفاع کردند و همانند حضرت زهرا(س) جان خود را در راه ولایت و حفظ ارزش‌ها فدا کردند که پیروزی‌های امروز جهان اسلام را مرهون رشادت‌های شهدا هستیم.

وی گفت: ایام فاطمیه درس بزرگ ولایت‌مداری و بصیرت است و ما باید در این ایام با الگو قرار دادن حضرت زهرا(س) به خوبی بصیرت و درس دفاع از ولایت را یاد بگیریم و با جهاد تبیین خود بتوانیم از ولی زمان و ارزش‌های دینی و اسلامی خود دفاع کنیم تا دچار گمراهی و ضلالت نشویم.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، از آنجا که حضرت زهرا(س) الگوی ائمه اطهار(ع) است بهترین شاخص برای سنجش اعمال محسوب می‌شود که با توجه به اینکه در آخرالزمان قرار داریم باید مستمرا خود را با ایشان مطابقت دهیم تا بیش از این در زندگی دچار انحراف نشویم.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از