معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت:
پویایی اربعین الگویی از اسلام ناب است
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت گفت: در مراسم اربعین پویایی و حرکت ما در عصر غیبت حضرت مهدی (عج) میتواند تبدیل به مدل الگویی از اسلام ناب شود تا بتوانیم اسلام حقیقی را به رخ دنیا بکشیم.
حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در مباحث مهدویت و ارتباط آن با اربعین حیطهها و زوایای مختلفی قابل بحث است آنچه که اکنون مهم است نحوه تبلیغ ما درباره حضرت مهدی (عج) با بهرهگیری از ظرفیت و پتانسیل مراسم عظیم اربعین است که سالها است شاهد هستیم استقبالی بینظیر نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه خارج از مرزهای ما و خارج از دین اسلام و مذهب تشیع افرادی تشرف پیدا میکنند و با علاقه در مراسم اربعین شرکت میکنند.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت افزود: نوع مراسم و ظرفیتهای زمانی و مکانی غیرقابل تردید است همه ما معتقدیم گاهی یک زمان مشخص مثل شبهای قدر، ایام آخر ماه صفر، دهه فاطمیه و… زمانهایی هستند که مردم شوقی برای آموزش در زمینه تاریخ اهل بیت (ع) را دارند و آن مفاهیمی است که در دین مبین اسلام ذکر شده به این بهانه میتوانیم به مردم انتقال دهیم.
وی ادامه داد: گاهی مکانهایی مانند حرم اهل بیت (ع) میتوانند ظرفیتی برای ترویج مفاهیم و آموزههای خودمان باشد، در این چند سال هم از نظر زمانی و هم مکانی و در یک برههای که مختص به یک روز و دو روز نیست میبینیم این شور و اشتیاق اربعین یکماه را در بر میگیرد؛ افرادی که در ایام اربعین به زیارت امام حسین (ع) مشرف میشوند و حرکتی را آغاز میکنند و از مزایا و محاسن این حرکت این است که اقوام و مذاهب و سلایق مختلفی در آنجا حضور دارند و این یک ظرفیت خوب است.
نصوری عنوان کرد: از مزیتهای دیگر اربعین این است که اکثر افراد مسیری را به صورت پیاده طی میکنند و در آن مسیر فرصت و فراغت بالی را در اختیار دارند که بتوانند بحثها و گفتگوها را دنبال کنند مانند ایام اعتکاف؛ چون در ایام اعتکاف افرادی که در مسجد حضور دارند از تمام کارهای روزمره فارغ میشوند و زمان بسیار طلایی برای تفکر و تدبر در اختیار دارند و مجالی دارند که ارتباط خودشان را با خدای متعال قویتر کنند؛ مراسم اربعین هم شامل همه این مزایا است و فرصتی برای مبلغان دین است که بتوانند آموزهها را هم تعلیم دهند و هم تثبت کنند.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت تصریح کرد: انجام کارهای فرهنگی شامل سه مرحله است اول اعلان، دوم تببین و سوم تثبیت؛ یعنی در ابتدا برخی از آموزههای خود را اعلام کنیم، اهل بیت (ع) از این سبک استفاده کردهاند اعلان دعوت اولیه صورت گرفته است؛ پیامبر میفرماید: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» مردم بیایید من رسول خدا برایتان حرف بزنم و توحید را برایتان مطرح کنم؛ برای توحید باید تببین صورت بگیرد، این تبیینها باید اتفاق بیفتد، مرحله سوم تبیثت به وسیله استمرار است، پس باید در مراسم اربعین با این ظرفیتها این سه شیوه را مدنظر داشته باشیم.
نصوری عنوان کرد: نیاز است که در فضای مهدویت تبیین اربعین صورت بگیرد چون ما نمیتوانیم تاریخ را در همان تاریخ گذشته قرار دهیم و در همان مصیبت که برای اهل بیت و امام حسین (ع) صورت گرفته قرار بگیریم یعنی اربعین صرفاً برای این است که من میخواهم برای امام حسین (ع) اشک بریزم اگر اربعین را در این محدوده ببینیم خود یک آسیب است.
وی گفت: ما باید در اولین گام که در مراسم اربعین به وسیله متولیان فرهنگی و مبلغان برداشته میشود از رهگذر اربعین و امام حسین (ع) به وظایف خودمان نسبت به ولی خدای حی و موجود برسیم اگر امام حسین (ع) مسلم بن عقیل را اعزام میکند مسلم سعی میکند یارگیری برای امام زمان خودش انجام دهد این باید الگوی ما قرار بگیرد که چگونه برای ولی حی و موجود یعنی وجود مقدس حضرت مهدی (عج) یارگیری کنیم.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت اذعان کرد: در مراسم اربعین اولین کاری که کمتر میبینیم با این رویکرد سفرها، موکبها و هیئات حرکت خودشان را آغاز کنند یعنی از روز اول نیتش این است که من در این پیادهروی اربعین همگام با جابر و همگام با کاروان حسینی که حرکت کرده و خودش را به کربلا و ولی خدا رسانده ما باید در دل این افراد این نیت اولیه را برایش به وجود بیاوریم که گام برداشتن من برای این است که از گذر اربعین و مفاهیم حسینی و عاشورایی به وظایف خودم درباره حضرت مهدی (عج) برسم و بتوانم گامی را در راستای یاریگری ولی خدا بردارم.
نصوری بیان کرد: در اربعین اگر بخواهیم خود را محدود به عزاداری برای امام حسین (ع) کنیم آن کارآمدی که مد نظر دین بوده اتفاق نمیافتد، وقتی پیغمبر میفرماید من از حسینم و حسین از من است چون اسلام به وسیله پیغمبر به وجود آمد اما تثبت اسلام به وسیله امام حسین (ع) اتفاق افتاد، اباعبداللهالحسین (ع) این تثبیت را انجام داده و ما باید این تثبیت را روی ولی حی و حاضر بیاوریم.
وی ادامه داد: مرحله بعدی اعلان و ابراز مفاهیم مهدویت است، قرار نیست در یک گوشه به یاد امام زمان باشیم بعضاً در بین مردم رایج است که در جمکران و دعای ندبه به یاد امام زمان (عج) بودهام پس زمینه ذهن این افراد این است که در مسجد به یاد امام زمان بودم و آمدم یعنی جریان مهدویت در زندگی او وجود ندارد، در آیه پایانی سوره آل عمران به ما دستور دادهاند «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا» ارتباط با ولی خدا داشته باشید نه به صورت لحظهای و مقطعی، بلکه باید لحظه به لحظه به یاد ولی خدا باشیم در سوره حمد میخوانیم «ٱهدِنَا ٱلصِّرَٰطَ ٱلۡمُستقیم» یعنی لحظه به لحظه به یاد خدا باشیم؛ فرد باید احساس کند در این موکب و موکب بعدی در مسیر نجف به سمت کربلا و در مسیرهای دیگر به سمت سامرا و کاظمین لحظه به لحظه گویا ولی خدا و حجت خدا شاهد اوست و مهدی موعود (عج) حاضر و ناظر بر اعمالش است.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت اظهار کرد: نکته سوم که باید به آن توجه داشته باشیم بحث آگاهیبخشی از وضع موجود است، صدا و سیما، رسانهها و فضای مجازی و موکبها آموزشهایی را قرار دهند، در قضیه مهدویت آسیبهای جدی داریم گروهها و جریانهای انحرافی مختلفی وجود دارد گروههایی مثل سرخی و جریان فاضل المعصومی، جریان علی یعقوبی، جریان غفار عباسی و… که از جریان اربعین سعی میکنند ظرفیت را برای خودشان استفاده کنند و بهره بگیرند و موکبهایی را در مسیر قرار دهند و تبلیغات خودشان را انجام دهند بنابراین ما نیاز داریم که آگاهیبخشی اولیه برای مردم اتفاق بیفتد؛ در سفر اربعین مردم باید ارتباطشان را با ولی محکمتر کنند نه اینکه در دام جریانهای انحرافی بیفتند.
وی افزود: نکته چهارم بحث ایجاد احساس امید در امکان ظهور است، مقوله اربعین میتواند ایجاد امیدواری کند ما قائل به این هستیم شیعه با امید زنده است «وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»، حاکمیت مال ماست دنیا متعلق به تشیع است نه اینکه بقیه را حذف کنیم تشیع یعنی اسلام ناب اسلامی که تمام اقوام را به یک تعالی میرساند راههایی که اشتباه است به آنها تذکر میدهد و مردم به سمت فطرت، خداپرستی و سعادت حرکت میکنند، خداوند به ما دستور داده که تا میتوانید تلاش کنید تا به این آینده روشن برسید.
نصوری بیان کرد: مهدویت را یک حقیقت قابل اجرا میدانیم برخی از نگرشهای غربی به دنبال این هستند که آینده بشریت را سیاه ترسیم کنند، برخی دنبال این هستند که بگویند بینابین است حال ممکن است امام زمان هم بیاید ولی اینقدر وضعیت تغییر نمیکند و گرفتاریها سرجای خودش میماند، در صورتی که ما یک آینده حقیقی و مبتنی بر عقلایت دینی ترسیم شده در آیات و روایات داریم، این احساس باید به جامعه ما انتقال پیدا کند، رخوت و خمودگی در تشیع معنا ندارد.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت ادامه داد: امام حسین (ع) نگاهش به دوران طلایی امام عصر است خداوند این بشارت را به وسیله اهل بیت و انبیا به ما دستور دادند این حالت باید در دل شیعه اتفاق بیفتد با این آیندهنگری میتوانیم امیدواری به آینده روشن را در افراد ایجاد کنیم ما میتوانیم مدلسازی کنیم برای مردم واقعاً سئوال است در این همه شبهات اعتقادی که وجود دارد چطور امکان دارد در دوران حاکمیت حضرت مهدی همه مردم یک کلام شوند؟ چطور امکان دارد که مردم رغبت کنند که این حرفها را بشنوند؟ چطور امکان دارد صدای مهدویت و موعود ما به دنیا برسد تا بخواهد آنها را به سمت اسلام جذب کند؟
نصوری عنوان کرد: اربعین مدل کوچکی است که در دنیا اتفاق افتاد پیادهروی ساده مردم از یک نقطه به سمت حرم امام حسین (ع) باعث شده شبکهها و رسانههای و اندیشکدههای مختلف در مورد اسلام، حسین، مهدی و مفاهیم تشیع فکر کنند و در رسانههای خود مطرح کنند حتی شبکههای معاند وقتی میخواهند مراسم اربعین را نقد کنند و به مردم بگویند که در مراسم اربعین شرکت نکنید باز آنها مراسم اربعین را بازنشر میکنند و گفتارشان در بین مردم جهان این واقعه را ملموس میکند این مدل مدلی است که امام عصر (ع) استفاده خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: امام عصر عقول انسانها را تکمیل میکند، عقلانیت دینی وقتی تکمیل شد تبعیضها، بدیها و شرور از بین خواهد رفت، انسان وقتی عقلش کامل شد میفهمد که نباید تخلف کند میفهمد که باید به سمت عبودیت الهی حرکت کند، میفهمد که نباید به برادر مؤمن خود ظلم کند، دقیقاً مدل کوچک این مدل را در قصه اربعین میبینیم ما باید این موارد را برای مردم مقایسه کنیم با فضای دنیای مهدویت و حاکمیت حضرت مهدی هم آن فضا برای آنها قابل لمس خواهد شد و شبهاتشان پاسخ داده میشود و هم امیدوار میشوند که ظهور رخ خواهد داد.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت خاطرنشان کرد: در مراسم اربعین نوعی از تکامل عقلانیت را داریم برادری و مواسات آنجا خودش را نشان میدهد اگر تشبیه کردند که در دوران مهدی (عج)، گرگ و میش در کنار هم خواهند بود بیان این است که صلح و آرامشی وجود دارد، در مراسم اربعین گرسنه و بیلباسی وجود ندارد افراد در آنجا به هم خدماتدهی میکنند، در مراسم اربعین میبینیم ادیان و سلیقههای مختلف با هم احساس برادری و اخوت میکنند چون مسیر واحد است و ایجاد انگیره شده ما باید آنها را با آینده روشنی تطبیق دهیم که در فضای مهدویت وجود دارد.
وی در پایان گفت: در مراسم اربعین پویایی و حرکت ما در عصر غیبت حضرت مهدی (عج) میتواند تبدیل به مدل الگویی از اسلام ناب شود تا بتوانیم اسلام حقیقی را به رخ دنیا بکشیم، عقلانیت دینی را همراه با احساسات حقیقی با هم تلفیق کنیم و برادری و اخوت را نمایش دهیم.
انتهای خبر/