پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-02-30 07:44 - شماره خبر : 7045 0
ظرفیتی اسمی که به فعلیت نرسیده؛

جذب گردشگر حلقه مفقوده توسعه کرمانشاه

ظرفیت‌های موجود در استان کرمانشاه کماکان به فعلیت نرسیده درحالی که گردشگری از ارکان اصلی توسعه محسوب می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛۳۰ اردیبهشت‌ماه در تقویم رسمی کشور به نام روز ایران‌گردی و ایران شناسی نام‌گذاری شده تا توجه مردم و مسئولان را بیش از گذشته به موضوع گردشگری و اهمیت این صنعت در اقتصاد روز جهان و همچنین آشنایی با جاذبه‌های گردشگری کشورمان معطوف کند.

گردشگری امروز در جهان به صنعتی بسیار بزرگ تبدیل شده و کشورهای زیادی در جهان به آن روی آورده‌اند و با توجه به حجم گردش مالی بسیار زیاد آن درآمدی مشابه فروش نفت برای دولت و مردم این کشورها دارد.

در کشور ما نیز طی سال‌های گذشته گردشگری داخلی بسیار مورد توجه دولت و مردم قرار گرفته به صورتی که سهم سفرهای داخلی و تبلیغات جاذبه‌های گردشگری نسبت به گذشته افزایش یافته و مردم شهرهای مختلف سعی می‌کنند سهم بیشتری از مسافران را به خود اختصاص دهند.

استان کرمانشاه با توجه به برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی بسیار زیاد و تأکید مدیران استانی طی یک‌سال اخیر برنامه‌ریزی‌هایی را در راستای رونق گردشگری و اقتصادی استان بر اساس افزایش جذب تعداد مسافران آغاز کرده است که نیازمند پیگیری‌های مداوم برای تحقق برنامه‌ها است.

گردشگری بسترساز توسعه است

داریوش فرمانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: میراث فرهنگی و گردشگری گنجی است که باید از آن بهره‌برداری کرد اما باید بر اساس برنامه مدون صورت گیرد تا منجر به نتیجه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: میراث فرهنگی به دو حوزه میراث ملموس و ناملموس تقسیم‌بندی می‌شود که استان کرمانشاه از مزایای این حوزه‌ها برخوردار است؛ به عبارتی میراث فرهنگی هویت و گذشته ما را به نمایش می‌گذارد.

فرمانی تصریح کرد: پرداختن به موضوع گردشگری، رونق گردشگری را به دنبال دارد که می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مختلف در هر شهر و روستا باشد، زیرا قطعاً مسافرت و گردشگری به ارائه خدمات نیاز دارد.

وی ادامه داد: استان کرمانشاه با برخورداری از ظرفیت آثار تاریخی همچون طاق‌بستان، بیستون، تکایای بیگلربیگی و معاون‌الملک، معبد آناهیتا و... می‌تواند جذب مسافر و گردشگر را داشته باشد که پروژه‌های مختلفی در راستای گردشگری، کاوش‌های باستان‌شناسی و سرمایه‌گذاری از سوی مدیران استان مشخص شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: میراث فرهنگی و گردشگری ارزش افزوده ایجاد می‌کند و بستر توسعه است و بافت تاریخی موجود در شهر کرمانشاه با برنامه‌ریزی می‌تواند زمینه‌ساز رونق اقتصادی شود.

فرمانی تأکید کرد: اگر بتوانیم ظرفیت‌های استان کرمانشاه را در حوزه گردشگری به خوبی معرفی کنیم، رشد مناسبی را در جذب گردشگر خواهیم داشت، اربعین حسینی یک فرصت ویژه برای این حوزه است و می‌تواند زمینه معرفی پايگاه‌های تاریخی را برای تعداد بسیار زیادی از مردم فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از مردم ‌کشور ما و یا سایر کشورهای جهان به دنبال مشاهده آثار تاریخی هستند زیرا بیان‌گر تاریخ و تمدن سرزمین‌ها است و همسایگان ما سعی می‌کنند با جمع‌آوری آثار مختلف گردشگر جذب کنند.

کرمانشاه شهر خلاق 

ایمان درخشی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: صنعت گردشگری در کشورهای مختلف جهان به صنعت و زمینه‌ساز توسعه اقتصادی تبدیل شده است که شهرهای گوناگون در حال رقابت با یکدیگر برای جذب گردشگر و مسافر بیشتر هستند.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمانشاه گفت: شهرداری‌ها در کنار اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال اجرای برنامه‌های مختلف است که طی ماه‌های اخیر رویدادهای تخصصی و عمومی با محوریت شهر خلاق خوراک برگزار شده است.

درخشی عنوان کرد: استان کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک در جهان شناخته شده که انواع غذاهایی که توسط مردم این شهر پخت می‌شود مورد توجه‌ کارشناسان یونسکو قرار گرفته و نمایندگان شهر کرمانشاه نیز طی ماه‌های گذشته در اجلاس جهانی آن حاضر شدند.

وی با اشاره به اهمیت تبلیغات گردشگری و معرفی صحیح شهر کرمانشاه، ادامه داد: در ایام نوروز شهرداری کرمانشاه سعی کرده با تبلیغات محیطی مناسب، زمینه آشنایی گردشگران و مسافران با جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و خوراک استان را فراهم کند.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمانشاه افزود: در ایام تعطیلات نوروزی با همکاری سازمان حمل و نقل، اتوبوس‌های گردشگری در اختیار مسافران قرار‌ گرفت که به صورت رایگان گردشگران را به آثار تاریخی معرفی می‌کرد که این طرح مورد استقبال قرار گرفت.

درخشی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون دو رویداد گردشگری گیاهان بهاری با حضور خبرنگاران و فودبلاگرها در شهرستان دالاهو برگزار شده و قصد داریم برنامه‌های تبلیغاتی را تقویت کنیم.

تقویم گردشگری استان کرمانشاه تدوین شده است

وحید امیری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی با روی کار آمدن دولت سیزدهم، برنامه‌های متنوعی را به اجرا درآورده که مهم‌ترین آن موضوع تحول و اجرای برنامه‌ها است. 

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: استان کرمانشاه همواره سعی کرده با حضور در نمایشگاه‌های مختلف ظرفیت‌های خود را به خوبی معرفی کند.

امیری خاطرنشان کرد: طی روزهای آینده جشن سالروز ثبت جهانی کاروانسرای بیستون برگزار می‌شود تا بتوانیم آثار خود را به خوبی به مسافران و ایران‌گردان معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: با هماهنگی صورت گرفته با آموزش و پرورش سعی کرده‌ایم اردوهای دانش آموزی را به صورت هماهنگ و در راستای آشنایی و فرهنگ‌سازی ایران‌گردی برگزار کنیم و از سوی دیگر رویدادهای گردشگری در شورای برنامه‌ریزی شهرستان‌ها مطرح شده است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: تقویم گردشگری استان کرمانشاه تدوین شده تا فرمانداران و مسئولان شهرستانی بتوانند متناسب با ظرفیت‌های خود برای توسعه گردشگری اقدام کنند.

امیری بیان کرد: استان کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک به مردم کشور و جهان معرفی شده و این یک فرصت ویژه در کنار پرداختن به حوزه تاریخی برای استان است، زیرا در بسیاری از شهرها چنین ظرفیتی وجود ندارد و باید در راستای معرفی این غذاها گام برداریم.

وی عنوان کرد: در کنار جاذبه‌های تاریخی در حوزه گردشگری، بافت قدیمی خانه‌های تاریخی در حال مرمت و نوسازی هستند و به هتل و فروشگاه تبدیل می‌شوند تا در مسیر گردشگری نقش خود را ایفا کنند زیرا مهم‌ترین هدف جذب گردشگر توسعه اقتصادی است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه اذعان کرد: در نمایشگاه اخیر گردشگری تهران، موضوع گردشگری سلامت با توجه به برخورداری از مرز مشترک با کشور عراق مطرح شد که مورد استقبال مدیران مربوطه قرار گرفت.

https://mersadnews.ir/short/Nj8R7
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار